کارشناس ارشد ارمنی: زمینه رشد و ارتقاء سطح همکاریهای اقتصادی تهران و ایروان فراهم است

۱۱ آذر, ۱۳۹۶
کارشناس ارشد ارمنی: زمینه رشد و ارتقاء سطح همکاریهای اقتصادی تهران و ایروان فراهم است

به گزارش ایرنا، ووسکانیان رئیس دانشکده ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در مصاحبه با سایت خبری لراگیر. ای ام، با اشاره به سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ایروان، اظهار داشت: با توجه به این که سفر ظریف به ارمنستان در چارچوب سفر منطقه ای نبوده بلکه سفر ویژه به ارمنستان می باشد، این سفر اهمیت ویژه ای دارد.
کارشناس ارمنی با بیان اینکه روابط سیاسی ارمنستان و ایران در سطح عالی قرار دارند، خاطرنشان کرد: این سفر رسما در چارچوب بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور صورت پذیرفت، به هر حال در چارچوب این سفر مسائل بسیاری از جمله موضوعات سیاسی و اقتصادی مطرح شد.
وی ادامه داد: در رابطه با عرصه سیاسی باید گفت ارمنستان به عنوان کشور عضو اتحادیه اورآسیا مورد توجه ایران قرار دارد و وزیر خارجه ایران بر این امر تأکید داشت. در واقع ارمنستان در دو مسیر، از جمله به سوی اتحادیه اورآسیا و اتحادیه اروپا می تواند به عنوان پل ارتباط باشد.
موضوع دوم در زمینه سیاسی با مناقشه قره باغ ارتباط دارد. ایران علاقمند به کسب حدالامکان اطلاعات و همچنین مشارکت در حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ می باشند. ایران در این زمینه موضع معتدلی دارد.
ووسکانیان افزود: تحولات در خاورمیانه که ایران در آنجا موفقیت قابل ملاحظه ای به دست آورده است، از جمله در زمینه مبارزه علیه داعش نیز مورد توجه ارمنستان قرار دارد، نه تنها به این دلیل که جوامع ارامنه در کشورهای مذکور وجود دارند، بلکه به این دلیل که ارمنستان با این کشورها روابطی برقرار کرده است.
وی ادامه داد: ارمنستان و ایران علاقمند هستند تا سطح روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانند. در این زمینه راه اندازی منطقه آزاد تجاری مغری و همکاری های انرژی بسیار مهم می باشد. وزیر خارجه ایران بر این موضوع نیز تأکید کرد. برنامه های کریدور دریای سیاه-خلیج فارس که ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان نیز بر این موضوع تأکید داشت اهمیت ویژه ای دارد.
به گفته ووسکانیان برنامه های احداث نیروگاه برق – آبی مغری، همکاری های سه جانبه ایران-ترکمنستان-ارمنستان، ایران-ارمنستان-گرجستان، که برای ارمنستان نه تنها اهمیت اقتصادی بلکه اهمیت ژئوپلیتیک خواهد داشت، جزو برنامه های مهم اقتصادی میان دو کشور می باشند.
ووسکانیان در پایان مصاحبه خاطرنشان کرد: مذاکره کردن با ایرانیان کار آسانی نیست چرا که این کشور معمولا مذاکرات دراز مدت انجام می دهد، به هر حال چنین نیست که ارمنستان امکان کسب موفقیت ندارد، زیرا هر دو کشور برای یکدگیر مهم می باشند.