پیشروی نیروهای نظامی باکو در منطقه خالی و «حایل» شمالغرب نخجوان

۲۱ خرداد, ۱۳۹۷
پیشروی نیروهای نظامی باکو در منطقه خالی و «حایل» شمالغرب نخجوان

 

هفته گذشته نیروهای نظامی باکو با جابجایی استحکامات نظامی در شمالغرب نخجوان در فضای میانجی یا منطقه حایل که غیر نظامی محسوب می شود، پیشروی کرده اند. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذری‌ها» این این پیشروی ها در مناطق شرور و سدرک که بر روی نقشه قابل رویت هستند صورت گرفته است که ارتباطی به منطقه قراباغ کوهستانی ندارد.

در این میان دستگاه تبلیغاتی رژیم باکو، در داخل کشور چنین وانمود کرده است که گویا نیروهای نظامی این کشور مناطقی از قراباغ کوهستانی را تصرف کرده اند در حالی که اولا مناطق مزبور صدها کیلومتر با منطقه قراباغ کوهستانی فاصله دارند و دوما قوای نظامی آنها در مناطق خالی پیشروی کرده اند. در نتیجه این رژیم همچنان بر اساس دروغ پردازی و جعل خبر سعی در عوام فریبی و انحراف افکار عمومی دارد.

از سوی دیگر اقدام اخیر جمهوری باکو ناقض قرارداد آتش بس 1994 محسوب می‌شود و پیشروی در مناطق غیرنظامی شده با اصول حسن نیت فاصله بسیار زیادی دارد.

گفتنی است سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران، حل مسالمت آمیز مساله بین دو کشور است و وزارت امور خارجه و مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که مناقشه قراباغ راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگو حل شود.

در این بین باید منتظر واکنش روسیه بود. پایگاههای نظامی این کشور در ارمنستان نسبت به تحرکات نظامی در نخجوان و شرق ترکیه حساس هستند.