تبلیغ برای جمهوری خودمختار آرتساخ از سوی جریان پان ترکیست

۶ آذر, ۱۳۹۷
تبلیغ برای جمهوری خودمختار آرتساخ از سوی جریان پان ترکیست

یک وب سایت وابسته، با انتشار فیلمی مشکوک که مکان، زمان و جایگاه آن مشخص نیست، مدعی شده است که هواداران تیم فوتبال پرسپولیس در بازی دیروز در تقابل و کری خوانی با تیم تراکتورسازی تبریز، بنر و پارچه نوشته ای که روی آن واژه کشور “آرتساخ” درج شده بود، به نمایش گذاشته اند.
این فیلم بیش از ده هزار بار در فضای مجازی دیده شده است. احتمال دارد این اقدام در راستای جنگ بیرق ها -که اخیرا در ورزشگاهها شاهد آن هستیم- صورت گرفته باشد؛ هرچند انتساب آن به بازی دیروز قابل تایید نیست.
چند نفر از تماشاگرنماهای تراکتورسازی که از سوی سرویس امنیتی باکو هدایت می شوند، در بازیهای گذشته، بنری را در حمایت از مالکیت باکو بر منطقه “قراباغ علیا” به نمایش گذاشته بودند و احتمال می رود پارچه نوشته “آرتساخ” پاسخی به آن بنر بوده باشد. اخیرا نیز یک مجرم سابقه دار، بنام کاظم صفابخش به دلیل اقدامات مشابه پانترکیستی، از سوی پلیس بازداشت شده است.

“آرتساخ” نام دیگری برای منطقه کوچک ناگورنو-قراباغ است که از 1988 در کنترل نیروهای ارمنی است و با وجود گذشت دو دهه از فروپاشی شوروی، استاتوس حقوقی آن مشخص نیست. هر چند برخی از کشورهای اروپایی و برخی ایالت های آمریکا موجودیت آن را به صورت دوفاکتو به رسمیت شناخته اند. در اواخر نوامبر 2018 نیز، “باکو ساهاکیان” رئیس جمهور این منطقه به همراه یک هیئت دیپلماتیک به روسیه سفر کرده بود.
با همه این احوال، منطقه ناگورنو-قراباغ در مجامع جهانی معمولا با نام ‘آرتساخ’ شناخته نمی شود بلکه عموما از نام هایی چون قراباغ علیا یا قراباغ کوهستانی استفاده می شود. در ایران مسئله قراباغ کوهستانی موضوعی تخصصی در حوزه روابط بین الملل است و ‘عوام’ نسبت به آن آشنایی ندارند و به طریق اولی در خصوص نام جدید آن نیز کسی چیزی نمیداند.
اما انتشار فیلمی مجهول از سوی یکی از رسانه های وابسته، تبلیغی گسترده و بی نظیر در سطح عمومی پیرامون آرتساخ و قراباغ علیا به وجود آورده است. آمار نشان میدهد طی 24 ساعت گذشته، جستجوی کلمه آرتساخ در گوگل افزایش یافته است و کاربران با جستجوی این نام پس از ویکی پدیا به وب سایت های ‘گردشگری’ (آرتساخ تراول) و نیز وب سایت ریاست جمهوری این منطقه وارد شده و با روایت آنها از تاریخ منطقه آشنا می شوند.
این بدان معنا است که تعدادی حتی بیشتر از خود جمعیت ناگورنو- قراباغ با کلمه آرتساخ، در ایران آشنا شده اند که تا قبل از آن چیزی از قراباغ کوهستانی نمی دانستند. به نظر میرسد این اقدام بیش از هر چیز به سود آرتساخ و گردشگری آن تمام شده و آرتساخ برای چندی بر سر زبانها باقی است.
کشیده شدن مسائل پیچیده ای از این دست به سطح لمپنها و وندالها، نه تنها فایده ای ندارد؛ بلکه بیش از هر چیز موجب وهن ورزش کشور و خدشه دار شدن چهره ایران در مجامع بین المللی میشود. دامن زدن به آن نیز از طریق انتشار ویدئویی هایی که واقعی یا ساختگی بودنش مشخص نیست، نشان از نبود اصول و پرنسیب در حرفه ژورنالیسم است