حیدر علی‌اف و دشمنی با ایران؛ او فاتحه سهم ایران را خزر خواند

۱۳ بهمن, ۱۳۹۷
حیدر علی‌اف و دشمنی با ایران؛ او فاتحه سهم ایران را خزر خواند

 

خبرگزاری آخار در جمهوری آذربایجان با انتشار مطلبی تحت عنوان «حیدر علی اف مردی که از حقوق تُرک‌ها در ایران دفاع کرد» با قراین و شواهد تاریخی نشان داده است که حیدر علی اف رئیس جمهور متوفی جمهوری آذربایجان، تمام عمر خود را وقف دشمنی با ایران کرده است. این سایت نوشته است: « حیدر علی اف از جمله افسران ک.گ.ب بود که برای تجزیه آذربایجان حین اشغال ارتش سرخ به تبریز فرستاده شد و تحت نظر عزیز علی اف ( پدر زن حیدر علی اف) فعالیت کرد.

 

حمایت بی شائبه علی اف از تجزیه طلبان فراری

سایت آخار در این گزارش تمام کوشش خود را به کار گرفته است تا نشان، خاندان علی اف به طور کلی در خدمت اهداف ضد ایرانی قرار گرفته اند. برای نمونه در بخشی از این گزارش آمده است:

«محمد بی ریا وزیر فرهنگ حکومت ملی و شاعر که بعد از مهاجرت به باکو تبعید سیبری نصیبش می شود در خاطرات خود می نویسد: حیدرعلی اوف مستقیما در سیبری به سراغش رفته و او را به باکو می آورد. سهراب طاهر، شاعر ملی آذربایجان و از فدائیان فرقه دموکرات می گوید: در زمان شوروی سابق در یک مجلس رسمی خودم را غریب خطاب کردم و گفتم ما اینجا بی کس هستیم. بعد از مدتی، دستی را روی شانه راست خود احساس کردم».

گستاخی و توهین به مقام معظم رهبری از سوی علی اف؟!

وب سایت دولتی “آخار” جمهوری آذربایجان همچنین با هتاکی و دریدگی خاص بوق های تبلیغاتی تجزیه طلبان و قومیت گرایان نمونه هایی از متلک گویی حیدرعلی اف به مقامات ایرانی را منتشر کرده است و آنها را به عنوان به اصطلاح نغزگویی و حاضرجوابی و سوابق و رزومه حیدرعلی اف در به اصطلاح حمایت از آذری های ایران قلمداد کرده است. با آنکه حیدر علی اف در دیپلماسی از متلک گویی و هزل بیان و شیوه های خاص خود به وفور بهره می گرفت و چندان به نزاکت دیپلماتیک و قواعد اخلاقی پایبند نبود، اما سایت ” آخار” پا را از ماهیت و واقعیت حیدرعلی اف نیز فراتر گذاشته و ادعاهای واهی و تخیلی مطرح شده در کتاب خاطرات ولایت قلی اف، وزیر خارجه پیشین جمهوری آذربایجان درباره سخنان ادعایی حیدر علی اف در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز بازنشر کرده است. ادعاهای سخیف وزیر خارجه پیشین جمهوری آذربایجان در این باره به قدری از نزاکت اخلاقی و دیپلماتیک به دور  و اساسا دروغین و بی پایه است که قابل بازگویی نیست و علاقه مندان به آگاهی از متن اصلی آن می توانند به این لینک مراجعه کنند:
https://ga.axar.az/news/yazarlar/331754.html

 متاسفانه وزیر امور خارجه پیشین جمهوری آذربایجان که هم اکنون نیز سفیر این کشور در مجارستان است، در کتابی که منتشر کرده است، مدعی بیان سخنان بی ادبانه ای از سوی حیدرعلی اف در این دیدار درباره شهر خامنه و زبان آذری شده است. گرچه برخلاف ادعای ولایت قلی اف، حیدرعلی اف از چنان جرأت و جسارتی برخوردار نبود که سخنان منتسب به وی در کتاب ولایت قلی اف را در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کند، اما اینکه منابع رسمی و مقامات دولتی جمهوری آذربایجان به خود جسارت می دهند این مطالب سخیف را در کتاب و سایت رسمی و به عنوان کلام حیدرعلی اف و به اصطلاح سابقه دیپلماتیک وی در به اصطلاح حمایت از آذری های ایران منتشر کنند، بسیار جای تأمل دارد. باید پرسید، متلک پرانی علی اف (در فرض صحت) به مقام معظم رهبری، چه ارتباطی به حمایت علی اف از آذری های ایران دارد؟

 

حیدر علی اف فاتحه سهم ایران را در خزر خواند

سایت “آخار” جمهوری آذربایجان همچنین در بخش دیگری از به اصطلاح سوابق دیپلماتیک حیدرعلی اف در ارتباط با ایران افزوده است : « معروف است در جریان دیدار با محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران بعد از امضای پروتکل الحاقی مربوط به دریای خزر، حیدر علی اف می گوید:فاتحه! خاتمی با پریشانی علت را جویا می شود، علی اف می گوید: معمولا طبق عرف، بعد از اتمام نشست ها ، باده ها( باده های مشروب) بر روی میز قرار می گیرد، اما بخاطر احترام به شما ما این کار را نکردیم و فاتحه گفتیم! آیا همین فاتحه نشانگر سهم فاتحه گونه امروز ایران از دریای خزر نبوده است؟».

 

با اندیشه های علی اف ایران را نابود کنیم

سایت آخار در بخش پایانی مقاله خود نتیجه گرفته است که با پیروی از اندیشه حیدر علی اف ، نابودی و تجزیه ایران ممکن است. این سایت در تبیین این راهبرد باکو می نویسد: «این یک حقیقت محض است که با اندیشه سیاسی حیدرعلی اوف جغرافیای یکپارچه آذربایجان قابل احیا است و با اندیشه سیاسی وی می توانیم در شطرنج سیاسی و در تهران بهتر عمل کنیم.»

 

پیشبرد سیاست دوگانه علیه ایران

تمام تحرکات ضد ایرانی سایت آخار و سایر مراکز ضدایرانی در باکو از جمله کمیته دولتی امور دیاسپورا، شبعه آذربایجان جنوبی اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان ، شعبه آذربایجان جنوبی انیستیتوی ادبیات و انیستیتوهای تاریخ و شرق شناسی و گروهک هایی مثل داک و… و گره خوردن تحریکات باکو درزمینه قومیت گرایی و تجزیه طلبی با سیاست مشابه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در قبال ایران، در حالی صورت می گیرد که در یک سال گذشته کمیت و کیفیت دیدارها میان مقامات باکو و تهران ارتقاء پیدا کرده است. با این وجود، باکو سیاست دو گانه ای علیه ایران دارد. باکو در سیاست کوتاه مدت ، خود را در کنار ایران نشان داده و با تظاهر به این که از کشورمان تجهیزات نظامی و غیرنظامی خریداری خواهدکرد، مقامات ایرانی را دلگرم تر از گذشته کرده است. اما در واقع و در سطوح زیرین و سطح عمومی، باکو در حال دشمنی با تمام مظاهر ایران، نه تنها در قفقاز جنوبی بلکه در داخل خود ایران است. رسانه های نازل جمهوری آذربایجان نیز بر این باور هستند که می توانند از طریق انتشار مقاله و گزارش که اکثرا به قلم مزدوران قومیت‌گرا نوشته می شود، سیاست های موذیانه خود را درباره جمهوری اسلامی ایران پیش ببرند.

هر چند در برخی از این داده های تاریخی تردیدی نیست، اما طرف ایرانی همیشه سعی کرده بود چشم خودش را بر این مسئله بسته و بجای گذشته به آینده نگاه کند، اما رسانه های شبه دولتی جمهوری آذربایجان اصرار دارند که گذشته را یادآوری کنند.

این رسانه ها تعمدا و به زبان فارسی مطالبی منتشر می شوند تا به ما نشان دهند که هیات حاکمه باکو در عمل «دشمن طبیعی» ایران است و هیچ گاه چیزی در آن تغییر نخواهد کرد. خبرگزاری آخار برای نشان دادن دشمنی بی شائبه علی اف با ایران،حتی به بزرگنمایی نیز دست زده و گناه های ناکرده ای را به علی اف نسبت داده است مانند موضوع سهم ایران در خزر(که ربطی به علی اف نداشت) و یا متلک پراکنی و گستاخی وی در دیدار با رهبری که فاقد مبنای واقعی است.

در واقع ما هر چه تلاش می کنیم فراموش کنیم،آنها دوست دارند یادآوری کنند. فراموش نکنیم این مطالب که به زبان فارسی و برای مخاطب ایرانی تهیه می شود یک پیام بیشتر ندارد: “ما دشمن موجودیت شما هستیم”