سرمایه‌گذاری صد میلیون دلاری پنتاگون در جمهوری آذربایجان علیه ایران

۲ شهریور, ۱۳۹۸
سرمایه‌گذاری صد میلیون دلاری پنتاگون در جمهوری آذربایجان علیه ایران

 

خبرگزاری یوراسیا گزارش کرده است درحالی‌که که پنتاگون نسبت به کمک‌ها نظامی به کشورهای حاشیه دریای خزر منفعل است، آمریکا با جهشی دو‌برابری کمک نظامی خود را به باکو به صد‌میلیون‌دلار افزایش داده و علت آن را مقابله با تهدیدات ایران ذکر کرده است.این رقم در سال گذشته 42 میلیون دلار بود.

به گزارش وب سایت خبری تحلیلی آذریها به نقل از خبرگزاری یوراسیا (برای دیدن گزارش کلیک کنید)این کمک‌ها از محل فاند آموزش و تجهیزات پنتاگون پرداخت می‌شوند. افزایش این رقم به این مبلغ به این معنا است که بعد از لبنان و اردن، جمهوری آذربایجان سومین کشور دریافت‌کننده این کمک ها است

کمک‌های قبلی‌ آمریکا بیشتر در جهت بازسازی ناوگان ایمنی و حفاظت دریایی جمهوری آذربایجان (و ترکمنستان) بود، ولی به نظر می رسد ماهیت رقم جدید کاملا متفاوت است و برای مقابله با ایران هدف گزاری شده است. در متن قرارداد بین دو کشور  به نام ایران اشاره نشده، اما به امنیت در برابر «کشور جنوبی» اشاره شده است. پاول هنگرفول، کارشناس نظامی روس در این باره گفته است: این کمک‌ها الزاما برای درگیری با ایران نیست، اما مشخصا آذربایجان از تنش مابین ایران و آمریکا در حال نفع بردن است.

از دیدگاه آمریکا ،دریای خزر به ویژه از لحاظ استراتژیک حساس است زیرا با ایران مرز دارد ، و ایالات متحده آمریکا مدت ها بی سر و صدا سعی کرده است تا به جمهوری باکو کمک کند که در برابر حضور چشمگیر و قدرتمند نظامی ایران در خزر ایستادگی کند.

قبلا در سال۲۰۰۹، انتشار اسناد ویکی‌لیکس نشان دادند آمریکا تا چه میزان در جهت‌گیری‌های باکو علیه تهران نقش دارد. یوراسیا نوشته است یکی از اسناد ویکی‌لیکس نشان از دخالت عمیق امریکا در روابط تهران- باکو به ویژه در حوزه خزر دارد، برخی از این روابط منجر به درگیری هایی نیز شده است.

این بودجه به عنوان بخشی از طرح «امنیت مرزهای جنوبی» جمهوری آذربایجان نامیده شده و از طرح فرماندهی ارتش ایالات متحده ارائه می شود.  نهادهای دریافت کننده این پول ها با پوشش «دفاتر کنترل مرزی و گمرک در آستارا» ، شناخته می شوند.