بازدید روزنامه‌نگاران ارمنی از جمهوری باکو: تبادل هیات های رسانه ای بین آرتساخ و باکو

۵ آذر, ۱۳۹۸
بازدید روزنامه‌نگاران ارمنی از جمهوری باکو: تبادل هیات های رسانه ای بین آرتساخ و باکو

با وجود رابطه متشنج بین ارمنستان و جمهوری باکو، روزنامه‌نگاران دو کشور در قالب یک برنامه دوجانبه از کشور همسایه بازدید کردند. آرتیوم یرکانیان، مجری مشهور شبکه تلویزیونی شانت، ادگار الباکیان از تلویزیون دولتی آرتساخ و داویت الله‌وردیان، سردبیر سایت مدیاماکس سه روزنامه‌نگار ارمنی بودند که از جمهوری باکو بازدید کردند.
آنها چهار روز در جمهوری باکو بودند، به شهرهای باکو، قوبا و گنجه سفر کردند و با روزنامه‌نگاران و نمایندگان محلی ملاقات داشتند.
الباکیان در صفحه فیسبوکش نوشت: «سفر خیلی جالبی بود. ما با قطار از باکو به گنجه رفتیم و از آنجا با ماشین به شهر قازاخ در مرز گرجستان. این سفر چهار روزه از نظر مردم‌شناسی و تبارشناسی منابع تحقیقاتی عظیمی برای ما محسوب می‌شود.» او اضافه کرد که به زودی گزارش‌هایش درباره این سفر را منتشر می‌کند.
وزارت امور خارجه ارمنستان درباره این سفر نوشت: «این برنامه با هماهنگی سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار شد.»
همزمان با سفر سه روزنامه‌نگار ارمنی، همتایان باکویی آنها هم به ارمنستان و آرتساخ سفر کردند. یک ماه قبل شایعاتی درباره این بازدید دوجانبه منتشر شد، ولی هیچکدام از طرفین درباره تاریخ سفر و نام خبرنگاران اطلاعاتی ندادند. این پروژه مخفیانه پیش رفت و توضیحی درباره نحوه انتخاب این خبرنگاران داده نشده است. در در همین راستا باکو رییس یک انجمن مرتبط و علاقه مند به قره باغ کوهستانی از تبادل هیات های رسانه ای باکو و ارامنه قره باغ کوهستانی حمایت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی “رئال تی وی” «تورال گنجه علی اف» رییس یکی از انجمن ها گفته است :« سفر روزنامه نگاران ارمنی منطقه قره باغ کوهستانی به باکو و گنجه و قبا و  نیز سفر روزنامه نگاران آذری به شهرهای شوشی و خان کندی و دیدار جمعیت های محلی، ارمغانی برای گفتگو میان دو کشور است.»

پیش تر، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان از دولت باکوک خواسته بود به طور مستقیم وارد گفتگوی صلح با ارامنه قراباغ شود یا نمایندگان ارامنه قراباغ در گفتگوهای صلح به عنوان طرف مستقل حضور داشته باشند.