ماجرای تندیس فردوسی در قزوین چه بود/ توضیحات مسئولان چه بود؟

۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹
ماجرای تندیس فردوسی در قزوین چه بود/ توضیحات مسئولان چه بود؟

 

تخریب پایه های تندیس فردوسی در شهر قزوین بازتاب گسترده ای در افکار عمومی داشت. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» مدیرکل روابط عمومی شهرداری قزوین طی چند مرحله توضیحاتی در این باره ارائه کرد و بیان داشت که موضوعِ تخریب در میان نبود بلکه بر اساس یک قرارداد بین شهرداری و پیمانکار مقرر شده بود که این تندیس بهسازی و پایه های آن تغییر کند اما کج سلیقگی پیمانکار حین برداشتن پایه ها، موجب آسیب و خرد شدن این قسمت از تندیس شد. به گفته روابط عمومی شهرداری قزوین تندیس فردوسی پس از نوسازی دوباره در جای قبلی نصب شده است. حسین علیجانی در توضیحاتی خود به رسانه ها هر گونه حذف یا توهین به مجسمه فردوسی یا اهانت به ساحت این شخصیت تاریخی را رد کرد و گفت:

«لازم دانستم به دلیل احترام به افکار عمومی و عرصه فرهنگ و هنر توضیحاتی را در این خصوص عرض کنم. مجمسمه فردوسی برای بهسازی و بازپیرایی متناسب با فضای شهری جدید برداشته شد تا پایه های آن اصلاح و با ارتفاع استاندارد نصب شود.»

باید در نظر داشت که حساسیت افکار عمومی کشورمان به موضوع فردوسی امری بسیار ستوده و مبارک است. در سال 1394 نیز شورای شهر شاپور(سلماس) به دلیل وجود دو خیابان در این شهر به نام فردوسی و همچنین زیبا نبودن جایگاه تندیس فردوسی اقدام به تغییر نام و برداشتن نامناسب این تندیس کرد که بلافاصله با فشار زیادی افکار عمومی مردم شمالغرب به ویژه در خود سلماس و تبریز روبرو شد و پس از کمتر از ده روز این تندیس به جای قبلی خود بازگشت و مصوبه شورای شهر نیز لغو شد.در موضوع قزوین نیز افکارعمومی واکنش گسترده ای نشان دادند و اخبار زیادی در فضای مجازی منتشر شد.

  با توجه به این شرایط و جایگاه مهم فردوسی نزد افکار عمومی مردم، اگر شهرداری ها قصد تغییر یا نوسازی مجمسه یکی از شاعران به ویژه شخصیتی مانند فردوسی را دارند، بهتر است پیش از هر چیز در انتخاب پیمانکار دقت کنند و در قرار داد پیمانکاری به این شرایط اشاره شده و پیمانکار موظف به رعایت شان این شخصیت تاریخی هنگام تعمیر و نوسازی باشد تا حاشیه هایی از این دست پیش نیاید. تجربه نشان داده است که بی دقت پیمانکار در برداشتن یا حمل مجسمه به محل مناسب یا استفاده از خودروی نامناسب ممکن است موجب حاشیه شود.