قطع آب روخانه کورا در قفقاز جنوبی از سوی ترکیه

۱۷ تیر, ۱۳۹۹
قطع آب روخانه کورا در قفقاز جنوبی از سوی ترکیه

 

وزیر محیط زیست ترکیه اعلام کرد این کشور آب رودخانه “کورا” را متعلق به خود می داند و به هر مسیری که بخواهد آن را هدایت می کند!

به گزارش پایگاه اینترنتی “دیرلر” به نقل از “آ.ان.اس. پرس” جمهوری باکو ویسل اَراوغلو گفت : « آب رود کورا مال ماست و به هرجا بخواهیم می توانیم جاری می کنیم.»

وزیر محیط زیست ترکیه گفت رود کورا  برای استفاده آبیاری و تولید برق به رود “چروح” که به دریای سیاه می ریزد، جاری خواهد شد. 

هم اکنون رود کورا که  سرچشمه هایش در استان اردهان ترکیه قرار دارد، پس از عبور به گرجستان و جمهوری باکو به دریای خزر می ریزد. 

به علت دستکاری های ترکیه در رود کورا ، جریان آب در این رود به قدری کم شده است که اخیرا مقامات جمهوری باکو هشدار دادند به علت کاهش آب رود کورا،  بجای اینکه از این رود آب وارد دریای خزر بشود، بطور برعکس آب شور دریای خزر به بستر رودخانه کورا جاری شده و خطر ایجاد شوره زارهای مصنوعی در خاک جمهوری باکو را ایجاد کرده است.

 

در حالی که در هفته های اخیر براثر کمبود آب کشاورزی اعتراضاتی در برخی مناطق جمهوری باکو بروز کرده است، وزارت محیط زیست باکو اعلام کرده است که اگر ترکیه رود کورا را به دریای سیاه هدایت کند، تاثیری برای جمهوری باکو نخواهد داشت!

به نظر می رسد دستکاری در آب رودخانه ارس پروژه بعدی ترکیه باشد که موجب تغییرات گسترده در بافت محیط زیست کشورهای ارمنستان، ایران و باکو خواهد شد.