اورشلیم پُست: همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان

۱۲ مرداد, ۱۳۹۹
اورشلیم پُست: همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان

    12 تیرماه 1399، روزنامه اورشلیم پست و برخی رسانه های اسرائیل، گزارشی از فعالیت های صنایع هوا – فضای اسرائیل ارایه کردند که آزمایش تکمیلی سیستم- جنگی عملیاتی، در یک موشک بالستیک با سوخت مایع تک مرحله ای، با موفقیت به پایان رسیده است. ( LORA، سیستم سلاح‌های دور برد توپخانه‌ای)

رسانه‌های خارجی به طور ضمنی اعلام کردند که در سال 2018 صنایع هوا فضا اسرائیل موشک‌هایی به جمهوری آذربایجان فروخته است که در سال 2020 مورد آزمایش قرار گرفته اند.

 یک منبع خارجی چنین گفت:

«خصوصیات موشک‌های جدید کمی متفاوت است، آیا شرکت سازنده می‌خواهد این موشک‌های جنگی مرگبار را در جنگ با ارمنستان امتحان کند؟»

در اینجا باید تاکید کرد که جمهوری آذربایجان نخستین و تنها کشوری است که اسرائیل این موشک‌ها را در اختیار آن قرار داده است. روابط بین اسرائیل و جمهوری آذربایجان ، ماهیت نظامی- فنی و استراتژیک داشته و در سطح بالایی از روابط بین دولتی ارزیابی می شود.

امروزه این همکاری استراتژیک، به بخش های دیگر اقتصاد از جمله کشاورزی، تکنولوژی پیشرفته، بهداشت و شراکت نظامی- فنی نیز بسط داده شده است. باید تاکید کنیم که در بازار جهانی، حکومت اسرائیل یکی از بزرگترین و مهمترین خریداران نفت آذربایجان است.

 بعلاوه سال ها است که متخصصین اسرائیلی در زمینه‌های مختلف در جمهوری آذربایجان مشغول به کارند. جمعیت بزرگی از آذربایجانی ها در اسرائیل حضور دارند.

در رابطه با LORA باید تاکید کنیم که موشک شبه بالستیک با کمی تغییرات جدید، در دریای مدیترانه با موفقیت آزمایش شده و متعاقباً در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار گرفت. این ادعا که اسرائیل موشک‌های فروخته شده به جمهوری آذربایجان را مورد آزمایش دقیق قرار نداده، کوته فکری، نامربوط و از نظر فنی سوال برانگیز است. به علاوه هر سلاحی که جمهوری آذربایجان قصد خرید آن را داشته باشد باید توسط نیروهای مسلح آن کشور باسختگیری تمام آزمایش شود.

باید به خوانندگان یادآور شویم که تاسیسات صنعتی- نظامی اسرائیل متشکل از یک تیم بزرگ متخصصین است که تحت نظارت کامل وزارت دفاع عمل می کنند. طبق گفته این روزنامه، امروزه نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان، قدرتمند، مدرن و مجهز اند و از نظر نظم و آمادگی جنگی،در حد بالاترین استانداردهای جهانی قرار دارند. علاوه بر این فراموش نکنیم که در رویارویی‌های امروزه، کسی برنده است که تجهیزات فناوری پیشرفته ای داشته باشد تا بتواند موفقیت عملیات نظامی را تضمین کند.

بیش از دو دهه است که شراکت آذربایجان و اسرائیل به خاطر همکاری مستحکم بین دو کشور در ابعاد مختلف، توسعه یافته است. اسرائیل یکی از نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت. در اورآسیا هیچ کشوری به اندازه آذربایجان، با اسرائیل روابط نزدیک و دوستانه ندارد. یکی از دلایل این روابط نزدیک، دوستی دیرینه میان آذربایجانی ها و یهودی های ساکن در این کشور است.

 جمهوری آذربایجان مستقل از سیاست خارجی آنکارا و تهران، سیاست‌های چند رشته‌ای خود را فعالانه اجرا می کند. اسرائیل و آذربایجان با وجود موانع جغرافیایی و سیاسی قابل انتظار، روابط نزدیک و مستحکمی با هم دارند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در طول بازدید از باکو در دسامبر 2016، روابط آذربایجان و اسرائیل را ستود و اظهار داشت:

«این چیزی است که می توانیم به دنیا نشان دهیم. دنیا این همه کوته نظری و این همه تاریکی را می بیند و آذربایجان نمونه ایست که نشان می دهد روابط میان مسلمان‌ها و یهودی ها در همه جا، چگونه می تواند باشد .»

جمهوری آذربایجان نه تنها متحد و شریک استراتژیکی اسرائیل در دنیای اسلام است بلکه خانه‌ای برای یهودی ها نیز بشمار می رود. و تقریباً اندکی از مردم خارج این کشور درباره نقش قابل توجه جامعۀ ملی یهودیان در جمهوری آذربایجان اطلاع دارند. دو کنیسه به همراه بزرگترین مرکز آموزش یهودی در جنوب قفقاز با حمایت الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، ساخته شده است.

در سه ماه آینده، موزه کوهستانی یهودیان در روستای سرخ، که منطقه ای تمام‌یهودی نشین است در آذربایجان باز گشایی می شود. روستای قدیمی «کریمزی» واقع در شمال جمهوری آذربایجان نیز کاملا یهودی نشین بوده و گفته می‌شود تنها شهرستان تمام یهودی در خارج اسرائیل و ایالت متحده است.

 منبع:

https://www.jpost.com/opinion/israel-and-azerbaijan-an-unbreakable-strategic-partnership-631367