در سفر معاون وزیر خارجه باکو به اسرائیل مطرح شد: اسراییل و جمهوری باکو، ایران را دشمن ذاتی خود می دانند

۳ خرداد, ۱۳۹۵
در سفر معاون وزیر خارجه باکو به اسرائیل مطرح شد: اسراییل و جمهوری باکو، ایران را دشمن ذاتی خود می دانند

ایران هنوز از جاه طلبی های اتمی خود دست برنداشته، اما برخی از جنبه های برنامه اتمی خود را به حال تعلیق درآورده است.»
به گزارش آذریها به نقل پایگاه اینترنتی «ویرتوالاز» و «جویش پرس» خبر داد : « معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در هفته گذشته به اسراییل سفر کرده است. آراز عظیم اف در این سفر با تساخی هانگبی، رییس کمیته امور خارجی و دفاعی کنست دیدار کرده است. در خصوص دیدارهای آراز عظیم اف با سایر مقامات اسراییل خبری در دست نیست. در دیدار آراز عظیم اف با رییس کمیته امور خارجی و دفاعی کنست، درباره راه های گسترش همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و اسراییل گفتگو شده است. جوویش پرس افزوده است جمهوری آذربایجان یکی از معدود کشورهای مسلمان است که با اسراییل همکاری استراتژیک و اقتصادی دوجانبه دارند.»
همچنین جوویش پرس افزوده است : « آراز عظیم اف و هانگبی تاکید کردند که همکاری نزدیک میان اسراییل و آذربایجان باید با فعالیت های بین پارلمانی و نشست هایی در سطوح عالی تقویت شود.»
جوویش پرس افزوده است : « اسراییل و جمهوری باکو، هر دو ایران را  دشمن ذاتی خود می دانند.»
جوویش پرس یادآوری کرده است که جمهوری آذربایجان در سال 2012 یک قرارداد تسلیحاتی یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری با اسراییل منعقد کرده است.
آراز عظیم اف در سفر به اسراییل از دستاوردهای گروه دوستی پارلمانی جمهوری باکو و اسراییل به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع جدید اسراییل تقدیر کرد.

هانگبی نیز با ارایه اطلاعاتی در خصوص تحولات سیاسی اخیر اسراییل، سوالاتی را از آراز عظیم اف در خصوص موقعیت ژئوسیاسی جمهوری باکو  و روابط این کشور با همسایگانش پرسید.

لازم به ذکر است که اخیرا « لیبرمن » وزیر خارجه سابق اسرائیل به سمت « وزارت دفاع » منصوب شده است. لیبرمن در دوران وزارت خارجه نقش مهمی در پشبرد روابط تلآویو – باکو داشت. از سوی دیگر عظیم اف در وزارت خارجه باکو ، مسئول پیشبرد مناسبات با اسرائیل است. به نظر می رسد سفر عظیم اف به اسرائیل در راستای بهره برداری از انتصاب لیبرمن به وزارت دفاع و خرید تسلیحات پیشرفته از اسرائیل باشد. استقبال این مقام ارشد وزارت خارجه باکو از لیبرمن و نیز صحبت های مطرح شده در تلآویو نشان میدهد که جمهوری باکو نه دوست ایران بلکه عمده ترین تهدید امنیتی در جوار مرزهای شمالی است که اگر به زودی تدبیر نشود به تهدید بالفعل دیگری بدل خواهد شد.