جمهوری باکو در برابر چه کسی مسلح می شود؟ ایران یا ارمنستان /پنتاگون 20 میلیارد دلار تسلیحات به باکو می فروشد

۱ خرداد, ۱۳۹۵
جمهوری باکو در برابر چه کسی مسلح می شود؟ ایران یا ارمنستان /پنتاگون 20 میلیارد دلار تسلیحات به باکو می فروشد

بر علیه ایران است که با کمک های تسلیحاتی امریکا و اسرائیل در حال مسلح شدن علیه ایران است. البته این رژیم در سطح رسمی همواره ادعا کرده است که تمام این جنگ افزارها برای مقابله را ارمنستان است، اما تا به امروز و حتی در جنگ چند روز فروردین ماه با ارمنستان نیز نتوانسته کاری از پیش ببرد.

به نظر می رسد موشکها و پهبادهای دور برد که قادر است مسافتی تا تبریز و تهران را هدف قرار دهد، برای جنگ قراباغ خریداری نمی شوند و نیت دیگری در پشت پرده سیاست تجهیز نظامی قرار دارد.

به گزارش «اوراسیا نت» وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون  در حالیکه طی ده سال اخیر به جمهوری آذربایجان 20 میلیون دلار کمک کرده است، کمک پنتاگون به ارمنستان در حد پول خرد و صرفا 41 هزار دلار  بوده است.

جاشووا کوجرا، نویسنده مقاله «اوراسیا نت» این ارقام را از اسناد دولت آمریکا استخراج کرده است.

در این مقاله افزوده شده است گرچه وزارت خارجه آمریکا بر کمک های نظامی این کشور به دیگر کشورها ، نظارت می کند، اما از زمان آغاز مبارزه علیه تروریسم، وزارت دفاع آمریکا  نیز بیش از پیش وارد این فعالیت شده است.

«اوراسیا نت» افزوده است :

« در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا در کمک به  دو کشور قفقازی، توازن را حفظ می کند، وزارت دفاع آمریکا به چنین توازنی هیچ اعتنایی ندارد. باکو از دو برنامه کمک پنتاگون براساس الحاقیه های شماره 1004و 1206 بهره مند شده است که کنگره آمریکا نظارت اندکی بر این برنامه ها دارد.  الحاقیه شماره 1004 کمک برای مبارزه با مواد مخدر و الحاقیه شماره 1206 کمک برای مبارزه با تروریسم را  تخصیص می دهد.  جمهوری آذربایجان در سال 2005 در چارچوب نخستین برنامه کمک پنتاگون، 8 میلیون و پانصد هزار دلار و در چارچوب برنامه دوم، یازده میلیون و پانصدهزار دلار دریافت کرده است. ارمنستان نیز در چارچوب الحاقیه 1004 فقط 41 هزار دلار دریافت کرده است و در چارچوب برنامه دوم نیز هیچ مبلغی را نتوانسته است از آمریکا دریافت کند. این آمار را  سازمان نظارت بر کمک های امنیتی که در واشنگتن مستقر است، جمع آوری کرده است».

در این مقاله افزوده شده است : « بخش اعظم کمک های آمریکا به نیروی دریایی جمهوری آذربایجان اختصاص یافته است تا احتمال استفاده شدن این کمک ها علیه ارمنستان ،کاهش یابد و این کمک ها برای حفاظت از منافع آمریکا در زیرساخت های انرژی دریای خزر استفاده شود. نیروهای آمریکا همچنین بطور ویژه ای بر آموزش واحد ویژه جنگ های دریایی شماره 641 جمهوری آذربایجان متمرکز شده اند که تحت آموزش های غواصی و کار با مین های شناور دریایی قرار گرفته است. »

«اوراسیا نت» افزوده است : «  در سال 2013 نیز نیروهای ویژه آمریکا ، یک واحد 50 نفره از نیروهای وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان را تحت آموزش های مبارزه با مواد مخدر قرار داده اند که این آموزش ها نیز 916 هزار دلار هزینه دربر داشته است. البته ، دو سال بعد، این واحد آموزش دیده،  به همراه کل وزارت امنیت ملی منحل شد و بسیاری از مقامات عالی رتبه این وزارتخانه در چارچوب کشمکش داخلی بر سر قدرت به زندان افتادند. »

»اوراسیا نت» افزوده است : « این کمک های پنتاگون، موازنه قوا را در منطقه به نفع جمهوری آذربایجان برهم زده است. البته، این 20 میلیون دلار کمک نظامی دریافتی جمهوری آذربایجان از  آمریکا در مقیاس منطقه ای ، رقمی کوچک به نظر می رسد.  اما، در ماه گذشته ، درپی درگیری های نظامی در قره باغ کوهستانی، بار دیگر مساله کمک نظامی آمریکا به منطقه قفقاز بار دیگر مطرح شد.  »

به نوشته «اوراسیا نت» به نقل از منابع خبری جمهوری آذربایجان،  در درگیری ماه آوریل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به جنگ چهار روزه شهرت یافت، یکی از آموزش دیدگان  دوره های «آموزش جمع آوری اطلاعات نظامی» وزارت خارجه آمریکا  بنام «وقار یوسف اف» کشته شد. این فرمانده نظامی جمهوری آذربایجان در سال 2007 در یک دوره آموزشی پنج ماهه در پادگان « فورت هواچوکو» در ایالت آریزونا شرکت کرده بود که این نیز 23 هزار و 582 دلار هزینه دربر داشت. »

اوراسیا نت افزده است : « از سال 1992 با تصویب الحاقیه 907 کمک به جمهوری آذربایجان را ممنوع کرده بود. اما، از سال 2001  به بعد این الحاقیه به حالت تعلیق در آمده است. اخیرا در 21 آوریل ، وزارت امور خارجه آمریکا در توضیح کمک های آمریکا به جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کمک آمریکا به باکو برای مبارزه با تروریسم بین المللی ، تقویت آمادگی نیروهای آمریکا و شرکای ائتلاف مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت مرزهای جمهوری باکو ضروری است و این کمک ها به روند صلح قرباغ کوهستانی ضربه ای وارد نخواهد کرد و علیه ارمنستان نیز استفاده نخواهد شد.