ترکیه چگونه در حال بلعیدن منقطه است؟
«الگوی قطر» این بار در جمهوری باکو

«الگوی قطر» این بار در جمهوری باکو

اشاره: کانال وزین اخبار سوریه دیروز تحلیلی جالب در خصوص سیاست آنکارا در جنگ اخیر قراباغ منتشر کرد که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. کانال آذریها نیز این تحلیل را با قدری تلخیص بازنشر می دهید:

این سیاست به‌عنوان مثال در مورد قطر جواب داده که ما به آن «الگوی قطری» یا «سناریوی قطری» اشغالگری می‌گوئیم. در این الگو یا سناریو، ابتدا در قالب یک پیمان دفاعی گروهی از نظامیان ترکیه‌ای به قطر اعزام می‌شوند، در کنار آن سیل تجهیزات نظامی به ارتش کوچک قطر فروخته می‌شود و با استفاده از ویژگی‌های قبیله‌ای و عشیره‌ای قطر و همچنین اختلافاتی که با امارات، عربستان و حکام آل‌خلیفه در مجمع‌الجزایر دیلمون دارد سیاست‌ها به جلو حرکت می‌کند. کار باید به شکلی انجام شود که امیر قطر و اطرافیان وی، نظامیان ترکیه‌ای حاضر در این کشور را ضامن امنیت خود بدانند. به همین دلیل سازمان امنیت ترکیه اقداماتی می‌کند که این احساس در میان طبقه حاکم شکل بگیرد که اگر سربازان ترکیه‌ای بروند، فردا باید فاصله بین دوحه تا بوشهر یا در بهترین حالت سکوهای نفتی و گازی ایران در خلیج فارس را شنا کنند.

سازمان امنیت ترکیه با استفاده از بازوها و عوامل خود تحرکاتی را در دوحه انجام می‌دهد که در طول ماه‌های گذشته چند بار خبر آن را شنیدید؛ چند بار خبر «کودتا» علیه امیر قطر در رسانه‌ها پخش شد که آن زمان منبع این خبرها هر چند رسانه‌های وابسته به سعودی و امارات بودند، اما ارسال کننده خبر، عوامل ترکیه‌ای بودند. همان زمان شایع شد که نظامیان قطری حاضر در دوحه مانع از موفقیت کودتا شده‌اند، در حالی که بابت کودتا نه کسی در دوحه دستگیر شد و نه دولت قطر حاضر شد در این زمینه صحبتی کند.

حتی نخست‌وزیر سابق قطر هم در این زمینه آمد و توضیح داد که اعلام خبر کودتا یک شایعه بیشتر نبوده و در اینجا کسی با کسی مشکلی ندارد که بخواهد کودتا کند.

الگوی قطری اشغالگری حالا در جمهوری باکو در حال اجرا است. آنگونه که مشخص است جنگ در قره‌باغ جنگِ الهام علیف نیست، بلکه جنگ اردوغان است. به اندازه‌ای که مقامات ترک در این مورد اظهارنظر می‌کنند، موضع‌گیری کرده و حرف می‌زنند در باکو خبری نیست.