سخنان تفرقه افکنانه یک نماینده مجلس! واکنش گسترده افکار عمومی؛ استقبال خبرگزاری های بیگانه

۲۱ آذر, ۱۳۹۹
 سخنان تفرقه افکنانه یک نماینده مجلس! واکنش گسترده افکار عمومی؛ استقبال خبرگزاری های بیگانه

در حالی که نیروهای تکفیری در مرزهای شمالغرب ایران مستقر شده اند و جمهوری باکو با استفاده از سلاحهای اسرائیل و ترکیه تنشی خطرناک در امتداد مرزهای ایران آغاز کرده، احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس، ترجیح داده تا تمرکز خود را بر حمله به تاریخ و فرهنگ ملی ایران قرار دهد.

این نماینده که به رای کمتر از 15 درصد حوزه انتخابیه ش وارد مجلس شده، در شبکه های اجتماعی خود خواستار حذف فرهنگستان زبان فارسی شده و پس از آن نیز اندیشه ایرانشهری را مصداق نژادپرستی دانست. البته که حمله به زبان فارسی و نام کهن ایران – یعنی ایرانشهر- مطلبی تازه ای نیست. گروههای نفرت پراکن و تجزیه طلب بارها چنین سخنان بیهوده و مضحکی را تکرار کرده اند. اما این بار، چنین سخنانی از کسی شنیده می شود که به حفظ تمامیت سرزمینی ایران سوگند خورده و قرار است حافظ منافع ملت باشد.

انتشار سخنان این نماینده مجلس در شبکه های اجتماعی با واکنش گسترده مردمی روبرو شد. برخی کاربران توییتر از این نماینده پرسیده اند که چرا در وضع کنونی که مجلس باید به رفع نیازهای معیشتی مردم بپردازد، نماینده مجلس روی چنین موضوعاتی تمرکز کرده است. برخی دیگر از کاربران سوال کرده اند که چرا این نماینده به صورت روزمره علیه زبان فارسی و تاریخ و فرهنگ ایران مطالب زیادی را منتشر میکند اما هیچ سخنی درباره سیاستهای توسعه طلبانه ترکیه در منطقه منتشر نکرده است؟ البته بعضی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی احتمال می دهند که این نماینده اطلاع کافی از ریشه نام “ایرانشهر” و نقش تاریخی زبان فارسی ندارد و از این رو، سخنانش از سر جهل بوده است. هر چه که باشد، سخنان بیگی واکنش منفی زیادی را در پی داشت. البته در این میان باید اشاره کرد که تحلیل لایکها و ریتوییت های این نماینده مجلس نشان می دهد که بیشتر کسانی که از مطالب وی استقبال کرده اند، تجزیه طلبان بوده اند.

افزون بر تجزیه طلبان، سخنان تفرقه افکنانه بیگی به مذاق برخی خبرگزاریهای بیگانه نیز خوش آمده است. برای مثال، بخش فارسی خبرگزاری آناتولی، وب سایت پروپاگاندای دولت ترکیه، که سابقه طولانی در انتشار مطالب ضدایرانی دارد، از سخنان بیگی استقبال کرده است. این خبرگزاری ضمن گزارش کامل از صحبتهای بیگی درباره ایرانشهر، از فرصت به دست آمده استفاده کرده و پروپاگاندای همیشگی دولت ترکیه برای ایجاد تفرقه در ایران را تکرار کرده است. البته که خوشحالی بازوی تبلیغاتی آنکارا از سخنان بیگی جای تعجب ندارد. در حالی که بخش وسیعی از افکار عمومی ترکیه را عامل بی ثباتی در منطقه و مرزهای شمالغربی می دانند، اظهار نظر این نماینده مجلس علیه زبان و تاریخ ملی ایران و پرت کردن حواسها، قطعاً هدیه ای به ترکیه و شخص اردوغان به شمار می رود.

به نظر میرسد واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه دو گروه یعنی آذربایجانی ها و کاربران معروفی که اغلب به این موضوعات نمی پردازند ولی این بار حساس شدند،درس خوبی برای بیگی باشد. بیگی امروز تنها بود و به جز سایت های متعلق به ترکیه یا سایت های فیلتر شده متعلق به تجزیه طلبان، حمایتی ندید. این خود نشانگر سبکی و بیهودگی اظهاراتش است. از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب و سایر فعالان سیاسی و اجتماعی بیگی را زیر شدیدترین انتقادات گرفتند.

نصیحت دلسوزانه ما به ایشان این است که به عنوان تجربه دور، از سرنوشت شوم پیشه وری درس بگیرد و به عنوان تجربه نزدیک، از قاضی پور که از سوی شورای نگهبان با همان مختصات بیگی، رد صلاحیت و منزوی شد.

ادب مرد به ز دولت اوست