مرگ مشکوک یک فعال سیاسی تالش در روز تصرف شوشی

۲۱ آذر, ۱۳۹۹
مرگ مشکوک یک فعال سیاسی تالش در روز تصرف شوشی

فخرالدین عباس زاده فرزند فرمان در سال ۱۹۵۶ م در روستای بالابان لریک در تالش شمالی متولد شد پس از سپری کردن دوره دانش آموزی در دانشگاه باکو در رشته تاریخ به تحصیل پرداخت و با توجه به نبوغ ذاتی و طی نمودن سریع و با موفقیت تحصیلات تکمیلی در سن ۲۵ سالگی در همان دانشگاه به تدریس مشغول و در سال ۱۹۸۴ موفق به دریافت دکترای خود شد و همچنان به تحقیق و تدریس در همان دانشگاه ادامه داد.

با ایجاد جمهوری خودمختار تالش مغان به رهبری علی اکرام همت اف از سوی مجلس خلق تالش فخرالدین عباس زاده به ریاست پارلمان جمهوری خودمختار تالش انتخاب شد.

با روی کار امدن حیدر علی اف وی به نابودی جمهوری خودمختار تالش مغان اقدام و در جهت استحاله تالشان از هویت ملی خود کلیه فعالیت‌های تالشان را در زمینه‌های سیاسی اقتصادی فرهنگی و حتی نوشتن و به کار بردن اصطلاح تالش توسط عموم ممنوع کرد و در همین راستا در سال ۱۹۹۵م مجله صدای تالش که فخرالدین عباس زاده سردبیر آن بود توقیف و غیر قابل انتشار اعلام شد و نظر به دستورالعمل عدم به کارگیری تالشان در مراکز اداری و آموزشی در همین سال فخرالدین عباس زاده از دانشگاه باکو اخراج شد و به ناچار به روسیه مهاجرت کرد .

پس از مدتی فعالیت های سیاسی و پژوهشی از جمله انتشار نشریه زبان تالشی به زبان روسی در مسکو در فاصله سال های ۲۰۰۲ – ۲۰۰۵ م مجدداً به باکو مراجعت کرد

در ایام حضور سه ساله در باکو بارها مورد تعدی و آزار حکومتی و گروههای فشار نیابتی قرار گرفت و به ناچار در سال ۲۰۰۸م بار دیگر به روسیه برگشت.

از این دوره به عنوان یک فعال سیاسی مطالب و مقالات متعددی در خصوص تضییع حقوق تالشان شمالی از سوی حکومت باکو و خاندان علی‌اف انتشار داد.

در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۸ رژیم باکو به اتهام دعوت مردم به کودتا علیه خاندان علی‌اف و به اتهام خیانت به وطن به پرونده سازی علیه فخرالدین اقدام و استرداد او او را از روسیه درخواست کرد.

به دلیل روحیه آزادمنشی و استقلال فکری فخرالین پیشنهاد روسها و هلندی‌ها را برای گرفتن تابعیت نپذیرفت و روسها در دوازده فوریه ۲۰۱۹م وی را تحویل باکو دادند و پس از محاکمه فرمایشی در دادگاهی در باکو به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

گفته می شود در ایام حبس فخرالدین عباس زاده با شکنجه های فراوان روبرو شد در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ پنج روز قبل از جنگ دوم قراباغ از طریق وکیل خود خبر داد که رژیم تصمیم به قتل او گرفته است و قصد دارند قتل او را در اثر بیماری کرونا اعلام کنند که با سر و صدای تالشان شمالی در شبکه های مجازی این مسئله منتفی شد.

گفته شده است فخرالدین در پیام دیگری اطلاع داد که قتل او حتمی است و قصد دارند این قتل را خودکشی جلوه دهند.

گفته می شود بالاخره در هیاهوی روز فتح شوشی از طریق بریدن رگ دست وی را به شهادت رساندند و در هنگام غسل دادن برای دفن این بریدگی رگ کاملاً مشهود بود.

او به عنوان یک شیعه متعهد به فرائض دینی بدون سر و صدا و در نهایت گمنامی دفن شد و صدای هیچ مرجع حقوق بشری هم در نیامد.

فخرالدین عباس زاده بخشی از عمر خود را وقت پژوهش درباره تالش شناسی کرد و به مانند همه تالشان شمالی به ایران و ایرانی با تمام وجود عشق می ورزید که این تعلق جرم غیرقابل بخشودنی از دیدگاه رژیم حاکم بر باکو است.

از اولین تالیفات او دو جلد کتاب درسی برای دانشجویان دانشگاه باکو درباره سیاست شناسی در سال ۱۹۹۲ م بود نظر به تعلق خاطر بیشتر تالیفات وی درباره در زبان شناسی می باشد که از مهمترین کارهای وی در این زمینه چاپ دو جلد لغت نامه روسی تالشی با ۸۰ هزار واژگان بود.

بخشی از آثار وی به شرح ذیل می باشد.

لغت نامه انگلیسی تالشی

لغت نامه تالشی انگلیسی

لغت نامه فارسی تالشی

دلایل سقوط جمهوری تالش مغان

مکالمه زبان تالشی و روسی

لغت نامه ترکی تالشی

روش زندگی ما