هشدار یک تحلیلگر باکویی به ایرانی ها:
با پول دولت ایران سایت تاسیس کرده اند و در همان سایت پان ترکیسم را تبلیغ می کنند

۲۲ آذر, ۱۳۹۹
با پول دولت ایران سایت تاسیس کرده اند و در همان سایت پان ترکیسم را تبلیغ می کنند

حجت الاسلام دکتر اورخان محمدوف، روحانی مبارز آذربایجانی گفت : « اگر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با واکنش جدی آذری های ایران مواجه نشود و سیلی محکمی از خود آذری های ایران دریافت نکند، به سیاست نفاق افکنی و تلاش برای ضربه زدن به ایران ادامه خواهد داد.»
دکتر اورخان محمدوف گفت : « کسانی که جریان و تشکیلات پان ترکیسم را به خوبی مطالعه کرده باشند و با آن آشنایی داشته باشند، به خوبی درک می کنند که اردوغان در باکو باید همنیطور سخن می گفت. اگر فردا هم زمان با برهه حساس انتخابات ایران، تکفیری ها را از جمهوری آذربایجان برای خرابکاری و تحریکات به سمت ایران فرستادند، اصلا تعجب نکنید!»
این روحانی آذربایجانی خطاب به آذری های ایران تاکید کرد: « به خط قرمز جمهوری اسلامی ایران تعدی شده است. تنها یک نظام شیعی در دنیا وجود دارد که «یاعلی» می گوید. ما نباید اجازه دهیم کسی به این نظام تعدی کند.
دست و پای ما را در ایران بسته اند و دائم به هر بهانه ای ما را تهدید می کنند. اینجا کشور شماست. شما باید کاری کنید. ترکیه بر روی واکنش و نظر مردمان تبریز و اردبیل و ارومیه و زنجان حساب باز می کند و اگر پاسخ و واکنش محکمی از طرف مردمان این شهرها دریافت کند، بر سر جای خود می نشیند یا دستکم سعی می کند از تعدی های خود بکاهد و در غیر این صورت، اگر سستی و کم تحرکی از آذری های ایران ببینند، سیاست نفاق افکنی و تحریک قومیت گرایی و پان ترکیسم را علیه ایران به انحاء مختلف ادامه خواهند داد.
این روحانی آذربایجانی تاکید کرد: « انتظار ما این است که غیرتمندان تبریز و اردبیل و ارومیه و زنجان با حرکت های جمعی به این دخالت های زیانبار ترکیه اعتراض کنند و به آن پایان دهند. این را باید آذری های ایران انجام بدهند. ما دست وپایمان در ایران بسته شده است.»

اورخان محمدوف با اشاره به مطلب توهین آمیزی که کنعان روشن اوغلو، از نویسندگان روزنامه “ینی مساوات” جمهوری آذربایجان که به تظاهر به دینداری شهرت دارد، علیه توییت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در انتقاد از شعرخوانی فتنه انگیز اردوغان ، در فیسبوک منتشر کرده است، گفت :

این قبیل افراد از کسانی هستند که از پول های جمهوری اسلامی ایران تغذیه می کنند و با همان پول ها پان ترکیسم را تبلیغ می کنند و تاکنون هیچ کاری نیز برای اسلام انجام نداده اند. اینها کار اصلی شان فقط ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است. به مسافرت آمریکا و اروپا می روند و از ایران پول می گیرند. یکی دو نفر هم نیستند، زیاد هستند».

کسانی هستند که با پول دولت ایران سایت تاسیس کرده اند و در همان سایت پان ترکیسم را تبلیغ می کنند. این قبیل افراد را در ایران برای مشورت و رایزنی به جلسات دعوت می کنند و تمامی مسایل را با آنها مشورت می کنند.

یک جریان قوی پان ترکیستی در میان این ها وجود دارد که در تصمیم سازی های ایران درباره آذربایجان و همچنین در عرصه عمل ، به شدت نفوذ کرده است.