گاف بزرگ دستگاه تحریف تاریخ در نمایشگاه شاه اسماعیل/ پاک کردن “پادشاه ایران” در تابلوهای تاریخی فراموش شد

۲۹ فروردین, ۱۳۹۵
گاف بزرگ دستگاه تحریف تاریخ در نمایشگاه شاه اسماعیل/ پاک کردن “پادشاه ایران” در تابلوهای تاریخی فراموش شد

به گزارش وب سایت خبری و تحلیلی آذری ها، پایگاه اینترنتی« قاینار اینفو» به نقل از پایگاه اینترنتی «موزه ملی تاریخ جمهوری باکو » آکادمی ملی علوم جمهوری باکو از گشایش نمایشگاه «شاه اسماعیل؛ سردار و حکمران» در باکو خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی موزه ملی تاریخ باکو، عاکف علیزاده ، رییس آکادمی ملی علوم جمهوری باکو طی سخنانی در خصوص جایگاه شاه اسماعیل اول در تاریخ باکو گفت : « شاه اسماعیل به دولتمداری و هنر نظامی گری و فرهنگ جمهوری باکو ارمغان های بزرگی اعطاء کرده است. »
قاینار اینفو نوشت: « مفاهیم این نمایشگاه برگرفته از  کتاب « شاه اسماعیل صفوی: نماد سردار جنگی و حکمران»، تالیف رامیز مهدی اف ، رییس نهاد ریاست جمهوری باکو است که در سال 2014 منتشر شد. به هنگام آماده سازی مفاهیم این نمایشگاه، آثار علمی مولفان آذربایجانی، ترکیه ای، ایرانی ، روسی و اروپایی که به دولت صفویان و شاه اسماعیل اول، اختصاص دارد، مطالعه شده است. »

قاینار اینفو تاکید کرده است : « این نمایشگاه با هدایت مستقیم خانم نائله ولیخانلی، مدیر موزه ملی تاریخ تدارک دیده شده و موزه دار آن صبوحی احمدوف است. برگزاری این نمایشگاه، ابتکاری مثبت است.  اما، این کار مثبت موزه ملی تاریخ جمهوری باکو با  یک اشتباه جدی ، ضایع شده است. به این نحو که در پوستر این نمایشگاه ، عکسی که نقاش معروف فلورانسی از شاه اسماعیل تصویر کرده و تا به امروز باقی مانده ، تصویرگری شده است. در سمت راست این تصویر شاه اسماعیل  کلمات Sophy PERS به معنی حمکران پارس (ایران) وجود دارد که حذف آن در پوستر نمایشگاه فراموش شده است.  عجیب بودن این مساله در آن است که این کار،  توسط یک سازمان مرتبط با ایران انجام نشده ، بلکه  توسط سازمان متولی درجه یک جمهوری باکو در این امور ، انجام شده است. »