بیانیه شاعران و نویسندگان تبریز:
ترانه خوانی اردوغان در بادکوبه، پرده از اهداف خطرناک و پنهان برداشت

۲۴ آذر, ۱۳۹۹
ترانه خوانی اردوغان در بادکوبه، پرده از اهداف خطرناک و پنهان برداشت

در پی حرکت ضدّ ایرانی رئیس جمهور ترکیه در شهر باکو، شاعران و نویسندگان تبریز بیانیه ای صادر کردند. متن بیانیه چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«در همین دوران دویست ساله است که معاهده ی ذلت بار ترکمانچای و قبل از آن معاهده ی گلستان اتفاق افتاد، هفده شهر قفقاز را از ایران جدا کردند»(مقام معظم رهبری)

قراباغ یکی از مناطق قفقازی ایران بود که با عهدنامه ی گلستان از سرزمین مادری جدا شد. علیرغم توصیه های حکیمانه و دور اندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حل موضوع قراباغ از طریق مذاکره بین جمهوری های همسایه آذربایجان و ارمنستان و حمایت جمهوری اسلامی از مذاکرات که می توانست ضامن حل مناقشه بدون خونریزی باشد، با مداخله ی مستقیم ترکیه  و اشتراک خیل تکفیریهای ضد شیعه، آتش جنگی برافروخته شد که طی 44 روز هزاران کشته بر جای گذاشت، در حالی که هنوز نه تنها قراباغ آزاد نشده، بلکه نیروهای روسیه با موافقت دولت باکو در آن استقرار یافته اند!

💥💥از ابتدای شروع جنگ، نشانه های پررنگی مانند حضور تکفیریهای وابسته به ترکیه در جوار مرز ایران، اصابت مکرر و انبوه راکتها به مناطق مسکونی و مرزی ایران، انتشار صداهایی از میکروفونهای غیر رسمی دولت ترکیه مبنی بر لزوم گشایش راه ترکیه به آسیای میانه و تغییر مرزها و حذف مرز ارمنستان با ایران، حاکی از آن بود که در پوشش جنگ قراباغ، اهداف دیگری توسط ترکیه و دولتهای دیگر دنبال می شود!

✔️✔️در این وضعیت، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و مرجع و زعیم عالیقدر جهان تشیع، در سخنرانی 17ربیع، ناخشنودی صریح خویش را از وقوع جنگ قراباغ اعلام کردند. ایشان با نام بردن از این جنگ، به عنوان «حادثه ی تلخ» بر «اتمام سریع جنگ» تاکید نموده و آن را «تهدیدی برای امنیت منطقه» دانستند و با بیان روشن درباره ی لزوم آزادی اراضی جمهوری آذربایجان، بر حفظ مرزهای بین المللی و عدم تغییر آنها تاکید کردند. همچنین نیروهای رزمی ایران بخصوص رزمندگان حماسه ساز و عاشورایی آذربایجان با تجهیزات دشمن کوب، گام به گام در جدار مرز با قفقاز استقرار یافتند.

🔶انتظار این بود که برخی سیاستگران همسایه در پرتو رهنمودهای روشنگرانه، با درک درست از مسائل و شرایط، از تداوم ماجراجویی و بازی در زمین خطر و نزدیک شدن به خطوط قرمز پرهیز کند، اما حضور اردوغان در یک مراسم نظامی در بادکوبه و ترانه خوانی تجزیه طلبانه اش علیه ایران در کنار الهام علی اف، نشان داد که داعیه داران عثمانیگری، نه از جنگهای مکرر ترکان عثمانی با مردم آذربایجان و تبریز و لشکر حسینی قزلباش درس آموخته و نه از شکست های خود در سوریه و عراق از جبهه مقاومت عبرت اندوخته اند و نه از بدنامی سلطان سلیم ها در نسل کشی شیعیان و دیگر اقوام آناتولی در تاریخ پند گرفته اند.امید می رفت که با گذشت روزگار و دگرگونی لیل و نهار و بیداری مسلمین، قدرت در وحدت و ائتلاف جستجو شود نه در ایجاد شکاف و اختلاف بین امت اسلام.

اردوغان با ترانه خوانی ضدّ ایرانی در بادکوبه، پرده از امیال و اهداف پنهان و خیالی و خطرناک برداشت و آشکارتر شد که فعالیتهای محافل تجزیه طلب ضد ایرانی در ترکیه و حمایت از بسط فعالیت های پانترکیستی و نژادپرستانه و نفرت پراکنی بین اقوام و استخدام عناصر فراری از ایران در رسانه های ترکیه بر مبنای کدام سیاست خیالی پیگیری می شود.

ترانه خوانی علیه ایران در بادکوبه و تفوه گوینده باکویی مراسم رژه به اسامی عظیم « تبریز و سبلان» که حاکی از گستاخی نویی در تداوم سیاست سوء استالین و شوروی نسبت به آذربایجان ایران بود، واکنش و خشم گسترده ی مردم، نخبگان، روزنامه نگاران و اهل قلم را در اقطار ایران زمین بویژه آذربایجان برانگیخت و این تب و تاب و خشم ناشی از احساس تعدی لفظی به تمامیت ایران واحد، چنان بود که رسانه ها و مطبوعات و شبکه های اجتماعی از هر قوم و گروه و جناح را درنوردید و شکل و شمایل اعتراض ملی به خود گرفت، و وزارت خارجه دولت جمهوری اسلامی و دیگر مسئولان و نمایندگان مجلس نیز به تبعیت از ملت ایران و خاصه مردم آذربایجان به صحنه آمدند. این شور و خشم عقلانی در میان آذری ها چنان بود که جوانان تبریز علیرغم ممانعت های پلیسی، در مقابل سرکنسولگری ترکیه در تبریز گرد آمده و توفان خشم و اعتراض خود را در قالب شعارهای آتشین ابراز داشتند، باشد که حریف از خیال و رؤیا بدرآید!

شگفتا که دولت ترکیه به جای پوزش طلبی، به اشتباه دیگری دچار شده و با توجیهات و شگردهای رسانه ای و فرار به جلو، همکاری خود با ایران برای دور زدن تحریمها در سنوات سابقه و نه حال را منت نهاد! حال آن که همکاری ترکیه در دور زدن تحریمها به خاطر منافع دلچسب و لذیذ آن بوده است، و حتی اگر چنین نباشد، چه معنی دارد که به خاطر همکاری اقتصادی در سالهای گذشته، تعرض لفظی به تمامیت ایران بزرگ نادیده انگاشته شود؟

✔️✔️و چه معنی دارد که در داخل ایران نه تنها برخی مؤسسات دولتی ترکیه، بلکه برخی نشریات و سایتها و کانون ها و… با سیاست و گرایش پانترکیستی آزادانه فعالیت می کنند و حتی نشریاتی که با محتوای قومگرایی سالهای سال است ، در محیط های مختلف فعال اند و حتی از یارانه های دولتی نیز بهره منداند! با شگردهای گوناگون از جمله زیر سؤال بردن حبّ وطن و عشق و محبت ایران با موضوعاتی چون پان ایرانیسم، حمله به تشیع و مذهب حقه برای توجیه پانترکیسم لائیک یا تکفیری، همسو با سیاستهای بیگانگان حرکت می کنند؟ و آیا همین ها نیست که برخی سیاستگران خام همسایه را به طمع انداخته که از رواج قومگرایی در ایران خبر میدهند و بر اساس اوهام به کاهدان می زنند؟

 

✔️ما شاعران و نویسندگان تبریز با محکوم کردن شدید تعرض لفظی رئیس جمهور ترکیه (ترانه خوانی علیه ایران در مراسم نظامی در بادکوبه) به وطن عزیز و بزرگمان ایران، و توجه دادن وی به خیر و برکات صلح و امنیت و حسن همسایگی، و عبرت آموزی از سرنوشت دولتها و دیکتاتورهایی چون استالین و صدام که در اندیشه تجزیه ایران واحد و بزرگ بودند،

 

✔️ به دولت بادکوبه نیز هشدار می دهیم که بستر و زمینه ی اقدامات ضد ایرانی و ضد شیعی قرار نگیرد و بداند که آزادی بخشی از قراباغ، در حالی که جوانان شیعه و روحانیون مجاهد جمهوری آذربایجان در زنجیر و زندان اند، نمیتواند تضمینی بر تداوم حکومت لائیک و ضد اسلامی باشد.

 

🔸ما شاعران و نویسندگان تبریز، از دولت جمهوری اسلامی می خواهیم برای مقابله با اهداف و اقدامات دولت نوعثمانی ترکیه درباره 17 شهر قفقاز بخصوص جمهوری آذربایجان (ایران شمالی) و ملت بزرگ ایران بخصوص مردم آذربایجان- این سر و سپر و خط مقدم و روح معظم ایران- اهتمام ورزد. پیشگیری از فعالیت گسترده و آزاد برخی موسسات به ظاهر فرهنگی ترکیه در ایران، پاسخگویی به تبلغیات ضد ایرانی ترکیه بخصوص رسانه های فارسی آن کشور با اقدام متقابل، مقابله به مثل با اقدام ترکیه در استخدام تجزیه طلبان پانترکیست در رسانه ها و کانونهای خاص، انجام اقدامات متناسب درباره ی جذب جوانان در پوشش تحصیلات دانشگاهی و سوق دادن آنها در راستای اهداف ناسالم سیاسی در ترکیه، نظارت دقیق و موثر بر روابط به ظاهر ورزشی، بسط و تعمیق روابط با مردم قفقاز و ترکیه و بخصوص شیعیان و علویان این مناطق با اختصاص برنامه های ویژه و موثر از رسانه های برون مرزی، اتخاذ سیاست و راهکارهای جدی برای مقابله با تفکر استعماری پانترکیسم در قفقاز و ایران، از جمله اقداماتی است که انجام آنها می تواند در پاسداشت وحدت ملی و امنیت فرهنگی ما و ایجاد زمینه برای درک درست از شوکت و قدرت و واقعیت های ایران اسلامی برای برخی همسایه ها موثر باشد.

در پایان از همه ملت بزرگ ایران بخصوص مردم قهرمان آذربایجان و تبریز سرافراز ، ائمه محترم جمعه بخصوص حجه الاسلام والمسلمین دکتر آل هاشم (نماینده مقام معظم رهبری در آذربایجان شرقی) ، نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف از اهل قلم تا ورزشی ها و اصحاب هنر و ادب و سیاست، نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگان آذری و رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی که فارغ از سلایق و گروه بندی های سیاسی و اجتماعی، در واکنش به تعدی لفظی به تمامیت ایران عزیز- این کشور اهل بیت علیهم السلام-، همصدا با هم به اعتراض برخاسته و شکوه وحدت ملی ایرانیان را به معرض تماشا گذاشتند، از جان و دل سپاسگزاری می کنیم، باشد که این حماسه ی درخشان در تاریخ ماندگار باشد.

 

شاعران و نویسندگان تبریز- آذرماه 1399

 

اسامی امضا کنندگان بیانیه:

حسین اسرافیلی – شاعر

دکتر اکبر رضایی تبریزی- نویسنده و پژوهشگر

علی شهودی- شاعر

محمد رنجبر- شاعر

بیت الله جعفری- شاعر و پژوهشگر

دکتر احمد کاظمی- نویسنده و کارشناس ارشد مسائل قفقاز

رستم شاهمرادی سرابی- شاعر

ابراهیم ترابی – شاعر

رحیم نیکبخت – نویسنده و پژوهشگر

محمد رضایی – روزنامه نگار

حسن اسدی تبریزی- پژوهشگر، نویسنده و فعال فرهنگی

حجه الاسلام والمسلمین علی احمدپور ترکمانی- نویسنده و پژوهشگر

محمد سالک رحیمی – پژوهشگر ادبیات آیینی

علیرضا شیرانی- شاعر اهل بیت ع

حبیب طاهری- پژوهشگر فرق و ادیان

مجید محبوبی – نویسنده

دکتر امین صادقی – شاعر

دکتر ابراهیم اقبالی – شاعر و استاد دانشگاه

دکتر غلامرضا دوست زاده – نویسنده

دکتر رضا شیبانی – شاعر

دکتر احمد استوار – شاعر

دکتر علی حاجی وند- نویسنده

دکتر محمد طاهری خسروشاهی- نویسنده و پژوهشگر

قربان زارعی( ادیب)- شاعر

علی اشرفی راد – شاعر و مداح اهل بیت ع

جلیل محمدپور – شاعر

حجت الاسلام والمسلمین سعید نیازی – شاعر

حجه الاسلام والمسلمین احمد تقی زاده- نویسنده

محمد هوشمند (مدهوش) – شاعر

جواد حاجی حسینی( سدید هریسی) – شاعر

حسن زرنقی – شاعر

مهدی رستمی – شاعر

فرهاد رحیم قراملکی – شاعر

اللهوردی صادقی – شاغر

موسی جوانی – شاعر

رقیه غلامی – شاعر

ایوب شهبازی – شاعر

اصغر فرشچی (عدلی تبریزی)- شاعر و مداح اهل بیت ع

بهمن نخلستانی – شاعر

علیرضا سعدی – شاعر

سعید بابایی  – شاعر

حسین حسنی – شاعر

محمد یادگاری – شاغر

سهیلا باقریان – شاعر

مجاهد تبریزی – شاغر

رضا غلامپور (دلپاک)- شاعر

اصغر پورعلی – شاعر و مداح اهل بیت ع

محمد پرند- شاعر و مداح اهل بیت ع

خدیجه رضاپور – شاعر

یدالله ضیایی فر – شاعر

عبدالوهاب عباسی – شاعر و مداح اهل بیت ع

کاظم پوررادی -شاعر و مداح اهل بیت ع

ستار رزاقی راد -شاعر و مداح اهل بیت ع

بهزاد حسنی – مداح اهل بیت ع و فعال فرهنگی

محسن عارف- نویسنده

علیرضا عباسی- شاعر و مداح اهل بیت ع

خلیل آسانی( حائر) – شاعر

محمود مرادی – شاعر

غلامرضا بهشتی – شاعر

علی حسین زاده – شاعر

اسدالله محمدی – شاعر

اصغر رضایی – روزنامه نگار

محمد شکری فرد- شاعر

جلیل دهقان نژاد – شاعر

موسی اورنگی(طائر)- شاعر

علی ببیرپور- نویسنده و فعال فرهنگی

هاشم کریمی آذر- فعال فرهنگی

محمدرضا صادقی( شیدا) – شاعر

سیدکاظم سیداکبری- شاعر

رحیم سلمان زاده سالک- شاعر

جلال محمدی- شاعر

 

…. امضاها ادامه دارد