دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
هشدار در مورد تاراج میراث ملّی کشور از سوی همسایگان نااهل+فیلم

۲ دی, ۱۳۹۹
هشدار در مورد تاراج میراث ملّی کشور از سوی همسایگان نااهل+فیلم

دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ابوریحان بیرونی که صبح امروز(سه شنبه، 2 دی ماه) برگزار شد، با ابراز خرسندی از نامگذاری این جشنواره به نام یکی از ستارگان تابناک آسمان علم کشور، اظهار کرد: مهمترین ویژگی شخصیتی ابوریحان بیرونی روحیه واکاوی و تتبع وی بوده است از این رو بیرونی نمادی از یک محقق سخت کوش و جسور است.

وی با اشاره به شرایط پر تلاطم سیاسی دوران ابوریحان بیرونی، اظهار کرد: علی رغم اینکه وی مجبور بود در سفر تحقیقات انجام می‌داد و از وی 13 هزار مستند مکتوب و 145 کتاب چاپ شده است که یک رکورد به شمار می‌رود و این در حالی است که این اطلاعات در مطالعاتی که یکی از محققان آمریکایی درباره وی انجام داده بود، منتشر شده است.

زالی با ابراز نگرانی از عدم توجه مسوولان به تاراج رفتن میراث فرهنگی کشور توسط کشورهای همسایه یادآور شد:

ما برای حراست از میراث فرهنگی باید از حسن وطن دوستی مان گلایه مند باشیم. این میراث مورد تاراج کشورهای منطقه قرار گرفته است. من متاسفم که هیچگونه دل مشغولی ملی را در سطح کشور نسبت به این تاراج احساس نمی کنیم. تار را از ما گرفتند، زعفران در شرف گرفته شدن است و همین روزها ممکن است جمهوری آذربایجان شب یلدا را با هشت هزار سال تاریخ مصادر کند.