می گرچه حرام است ولی تا که خورد!
تمسخر فضولی در شبکه سهند تبریز بدست از ما بهتران

۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰
تمسخر فضولی در شبکه سهند تبریز بدست از ما بهتران

موضوع غائله پان ترکیست ها در خصوص اظهارات صورت گرفته در یک کلاس درس آنلاین در خصوص تخلّص شعری ملّا محمّد فضولی، هر روز ابعاد بیشتر و عجیب تری پیدا می‌کند.

جنجال بی دلیلی که از سوی استاندار و برخی از نمایندگان مجلس به آن دامن زده شده و ابعاد سیاسی و قومی پیدا کرد، به اندازه پیچیده است که نمی توان از زمان و محل انتشار اخبار آن به سادگی عبور کرد. کسانی که این خبر را منتشر کرده و زمان انتشار آن را تعیین کرده اند به شدت زیر سوال هستند و تا زمانی دستگاههای امنیتی به آن ورود نکنند، ابعاد آن مکتوم خواهند ماند. به همین دلیل بود غائله ساختگی فوق از همان روز اول مورد اعتراض مردم واقعی آذربایجان ( در برابر مزدوران بیگانه) قرار گرفت. زیرا درگیر شدن با هر برنامه ساز یا نویسنده ای به بهانه مختلف موجب کاهش اعتماد به نفس جوانان و نسل جدید می شود. تنها کسانی که فاقد اعتماد به نفس هستند از هر جمله یا گزاره ای توهین استنباط می‌کنند و این مسئله به قدری زیاد شده است که به نظر می رسد در آینده همه رسانه ها از پرداختن به مسائل مرتبط با آذربایجان فرار خواهند کرد. زیرا می دانند ترکیب عده ای از بیماران روحی به نام پان ترکیست ها منتظر اند اشکال تراشی و شکار آنها در فضای مجازی هستند. متاسفانه در آمیختن نمایندگان مجلس و سایر مسئولانی که افق دید کوتاهی دارند با این عده به نام کنشگر مثبت، باعث می شود که غرور یک معلم به دلیل یک شوخی بی مزه در برابر هشتاد میلیون انسان لگد مال شود.

اما چرا گفته می شود که این رفتارهای تابع پروژه های سیاسی است و اصالتی ندارد؟

به تازگی فعالان آذری در شبکه های اجتماعی فیلمی را از شبکه سهند تبریز منتشر کرده اند که نشان می دهد، یکی از کمدین های محلّی، با ادبیاتی به شدت زننده و زشت به تمسخر ملّا محمد فضولی در یک برنامه به اصطلاح طنز دست زده است. این برنامه تنها سه ماه پیش از شبکه چهار پخش شده است،با این حال ظاهرا از نگاه تیزبین کسانی که مانند منجم سعدی ماه را با تلسکوب رصد می کنند اما از خانه خود خبر ندارند، به دور مانده است.

در این فیلم بابک نهرین با ادبیاتی زننده، شعرخوانی یک فرد دیگر از دیوان فضولی را به باد تمسخر می گیرد. دیالوگ های این برنامه چنین هستند:

  • خواندن چند بیت از فضولی
  • بابک نهرین: ببخشید، کدام خواجه این شعر را گفته است؟
  • فضولی
  • کاهش هر فضولی این طور شعر میگفت. خواهرها و همسایه های ما هم خیلی فضول اند. اگر هر فضولی چنین شعری داشته باشد، من هم راضی ام فضولی باشم.

آیا اطلاق واژه «خواجه» به معنای امرد به فضولی زشت است یا شوخی با تخلص شاعر!

همه اینها درسی مهم برای کسانی است که به سادگی در دام کارگزاران سرویس های اطلاعاتی بیگانه می افتند. اگر آن روز که اسناد ویکی لیکس در خصوص یکی از عاملان این غائله منتشر شد، پیگیری درستی صورت میگرفت، امروز چنین رسوایی هایی به بار نمی آمد.

سنجش واکنش ها و اقدامات بعدی در این خصوص عیاری است برای میزان صداقت افرادی که در چند روز گذشته به جریان سازی دست زدند. باید منتظر بود و دید چه کسانی نامه می نویسند، چه کسانی توبیخ می شوند، چه کسانی جلوی دوربین ایستاده و عذرخواهی می کنند و کدام نمایندگان توئیت می زنند.