محسن پاک آیین
رسمیت یافتن اسرائیل به عنوان رژیم آپارتاید

۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰
رسمیت یافتن اسرائیل به عنوان رژیم آپارتاید

سازمان دیدبان حقوق بشر، علیرغم بی اعتنایی مستمر نسبت به جنایات اسرائیل، بالاخره به وجود نژادپرستی و تبعیض های نهادینه شده در این رژیم اعتراف کرد و با انتشار گزارشی، ورود دادگاه کیفری بین‌المللی به موضوع را خواستار شد.

در گزارش این سازمان آمده است: «بعد از سال‌ها هشدار در این خصوص که تسلط این‌گونه‌ای بر زندگی فلسطینی‌ها می‌تواند به شکل‌گیری آپارتاید منجر شود، حالا مشخص شده اسرائیل در این خصوص از همه مرزهای انسانی گذر کرده و کاملا وارد وادی آپارتاید و تبعیض نژادی شده است.»

مدیر بخش غرب آسیا در دیدبان حقوق بشر طی گفتگو با روزنامه انگلیسی گاردین اعتراف کرد که طی سی‌ سال گذشته این سازمان هرگز مقامات اسرائیلی را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نکرده بود، اما اسناد بلامناقشه ای وجود دارد که اعمال آپارتاید علیه هفت میلیون فلسطینی را تایید کرده است.
گزارش دیدبان حقوق بشر که به صورت رسمی اسرائیل را یک رژیم آپارتاید توصیف کرده، دیدگاه همیشگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نژادپرست بودن رژیم اشغالگر قدس را تایید می کند.
اصطلاح ” آپارتاید” به معنی برتری نژادی و برتری یک نژاد بر دیگر نژادهاست و رژیم های آپارتایدی معمولا با  استفاده از جنگ، ترور و خشونت، از منافع نژادپرستانه خود دفاع می کنند. نژادپرستان صهیونیسم با تحریف مبانی دین حضرت موسی، یهودیان را ملت برگزیده خدا و برترین نژاد دانسته و آنان را برای مقابله با فلسطینی های مسلمان تشجیع می کنند. بر اساس این عقیده، رژیم صهیونیستی همزیستی یهودیان با غیریهودیان را در یک سرزمین، ناپسند و غیرممکن می داند.

 

رژیم اسرائیل، اخراج اجباری مردم فلسطین از سرزمین مادری خود را یک راهبرد دانسته و با اعمال فشار بر مسلمانان و توسعه شهرک های صهیونیست نشین،  به دنبال اخراج مسلمانان از سرزمین اجدادی آنهاست. سردمداران اسرائیل، افزایش جمعیت فلسطینی‌ها را تهدیدی برای موجودیت خود قلمداد کرده و در طرح های مختلف از جمله طرح معامله بزرگ قرن به دنبال محدودساختن فلسطینی ها از تولید مثل و افزایش جمعیت هستند.
متقاعد شدن نهادهای غربی همچون سازمان دیدبان حقوق بشر به نهادینه شدن آپارتاید در سرزمین های اشغالی، نشانه ای بارز از سرنوشت مشترک رژیم صهیونیستی با رژیم آپارتاید درآفریقای جنوبی است.  آفریقای جنوبی در دوران رژیم آپارتاید، تحت آمریکا ،انگلیس، کانادا، استرالیا و بخشی از اروپا به حیات خود ادامه می داد و هرگز سقوط و فروپاشی خود را تصور نمی کرد. ریشه نژادپرستی به دو قرن قبل از تولد نلسون ماندلا می رسید و فروپاشی آپارتاید و پیروزی سیاهپوستان، امری بسیار دور از انتظار تلقی می شد.


اما با تداوم مبارزات ضدآپارتایدی و حمایت جامعه جهانی از این مبارزات، شکست نژادپرستان رقم خورد و امروز سیاهپوستان و سفیدپوستان در کنار یکدیگر زندگی کرده و شاهد پیشرفت کشور خود هستند.

تردیدی نیست که رژیم آپارتاید دراسرائیل نیز همان مسیر نژادپرستان آفریقای جنوبی را طی می کند و مبارزه مردم فلسطین با حمایت محور مقاومت، فروپاشی صهیونیسم را ممکن خواهد ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۵ در دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه ، فروپاشی رژیم صهیونیستی را پیش بینی و خاطرنشان کردند که ” با وجود بحران آفرینی مستمر حامیان رژیم صهیونیستی برای به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین، این سرزمین شریف به برکت مقاومت و مجاهدت ملت و گروه های فلسطینی، آزاد خواهد شد”. ایشان همچنین در یک جمله امید بخش گفتند که “رژیم صهیونیستی به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیست ها در 25 سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت”.
در سال های اخیر اقدامات  خشن و ضدانسانی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و
همچنین سیاست های استکباری آمریکا در دوره ترامپ از جمله طرح معامله بزرگ قرن، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و شناسائی حاکمیت صهیونیسم بر بلندی های جولان، نتیجه معکوس داده و امید به فروپاشی اسراییل را افزون کرده است.

هجوم بخش زیادی از سرمایه گذاران یهودی به پاتاگونیا، منطقه ای حاصلخیز در مرز شیلی و آرژانتین و خرید اراضی آنجا برای اسکان یهودیان، نوعی آینده نگری از سوی سردمداران اسرائیل با توجه به احتمال فروپاشی این رژیم، تلقی می شود.
اوضاع فعلی اسرائیل و وضعیت بی ثبات و نابسامان نتانیاهو بعد از ناکامی در انتخابات و احضار به دادگاه به دلیل فساد گسترده مالی، در کنار مبارزه مداوم مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت، با نظام فاسد صهیونیستی نشانگر این است که سرنوشت روشنی برای این رژیم متصور نیست و تکرار فروپاشی نظام آپارتاید، قابل پیش‌بینی است.
سقوط رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی پس از مبارزات طولانی مردم، در یک همه پرسی عمومی ممکن شد و مردم فلسطین و اهالی سرزمین های اشغالی نیز باید بزودی خود را برای همه پرسی و تعیین نظام حاکم بر این سرزمین، آماده کنند/خبر آنلاین