رنگارنگی ایران در باغ فرهنگ یونسکو
حداد عادل: برای مقابله با تهاجم فرهنگی به هویّت ملّی نیاز داریم

۸ خرداد, ۱۴۰۰
حداد عادل: برای مقابله با تهاجم فرهنگی به هویّت ملّی نیاز داریم

شرق: روابط‌ عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران: مراسم افتتاحیه باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی
یونسکو- ایران، اصغر کمالی‌زاده شهردار کرج، سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی در پارک ملی ایران کوچک استان البرز، عصر پنجشنبه 6 خرداد 1400 برگزار شد.
قرار بود این برنامه در روز جهانی تنوع فرهنگی (21 می‌-31 اردیبهشت) برگزار شود که میسر نشد. حجت‌الله ایوبی با اشاره به این نام‌گذاری‌ها بیان کرد: «این اقدام در حقیقت برای پاسداری از سرمایه‌های جهان مطرح شد. اگر دغدغه فرهنگی دارید باید ساخت‌وسازهای این کشور ایرانی- اسلامی شود. معماری بسیار مهم است. در خانه آجری، فرش ماشینی و موکت فرنگی نمی‌اندازیم و روی جاجیم و گلیم می‌نشینیم و دیگر جاز گوش نمی‌کنیم». او در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد: «سرانه مصرف موسیقی در کشور در سال ۹۶ در روز دوساعت‌و ۴۰ دقیقه بوده و اگر گوش و جان مردم از سازها و موسیقی فاخر ایرانی پر شود، سبک زندگی قرآنی- اسلامی را با جان و دل می‌پذیرند. در خانه ایرانی باید تابلوی خط استاد امیرخانی را نصب کرد و با هر گوشه چشمی به آن حظ بصری برد. در این کشور باغ‌های بزرگ فراوان هستند اما این ویژگی منحصربه‌فرد پارک ملی ایران کوچک را ندارند و نخستین نشان باغ فرهنگ به این باغ تعلق گرفت و این سرمایه‌ای نمادین است».
ایوبی خطاب به میهمانان خارجی گفت: «ایران کشوری رنگارنگ است؛ اما همه ما یکی هستیم و ایران اسلامی در جان و فرهنگ ما رخنه کرده و امروز این یگانگی در عین کثرت و دگرگونی را با شما جشن می‌گیریم».
در این مراسم فعالیت شهرداری کرج، ستایش و تقدیر شد؛ چراکه در یک باغ زیبای کوچک، رنگارنگی ایران عزیز با بناهایش به نمایش گذاشته و تلاش شده است زندگی اقوام ایرانی را به بهترین شکل بازسازی کنند؛ فعالیتی که با جان و دل انجام شده تا اثری ماندگار به جا گذاشته شود.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تأکید کرد: «وجود اقوام و گویش‌ها ثروت است که باید وجود این ثروت را به فرزندانمان گوشزد کنیم؛ زیرا نمی‌توان از جایی آن‌ را به ‌دست آورد. تنوع اقوام و فرهنگ‌ها نعمت خدادادی است. انسان با این سرمایه‌ها زندگی و رشد می‌کند و به بالندگی می‌رسد. خداوند می‌فرماید: ارزش شما به نیکویی و تقوای شماست لذا هیچ قومی و هیچ نسل و جمعیتی به دیگری ارجحیت ندارد مگر در اخلاق و فرهنگ و دوستی و مهرورزی و نیکویی».
وزیر علوم ادامه داد: «خمیرمایه زیست و زندگی و شادکامی و آینده و امید در توجه به ریشه‌هاست که بالندگی‌ها را تقویت می‌کند‌. اگر می‌خواهیم کشوری استوار و نمونه در جوامع فرهنگی داشته باشیم باید فرزندانمان را با این فرهنگ آشنا کنیم و بی‌تردید آنان پاسداران خوبی برای فرهنگ خواهند بود».
اصغر کمالی‌زاده، شهردار کرج نیز عنوان کرد: «در این پروژه همکاران من آثار فاخر سطح کشور را بررسی و قومیت‌های اصلی را شناسایی کردند و در مقیاس کوچک، یک‌یک این آثار را ساختیم. حتی خاستگاه مصالح از مناطقی است که آثار مربوط به آنهاست».
او تأکید کرد: «کرج شهر تنوع فرهنگی است و این باغ را به‌ نام کمیسیون ملی یونسکو نام‌گذاری می‌کنیم تا میزبان برنامه‌های فرهنگی باشیم و تبدیل به یکی از سایت‌های خوب گردشگری شود».
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم ضمن قدردانی از بانیان این باغ فرهنگ گفت: «برای همه امکان سفر به همه جای ایران نیست اما می‌توانند با چند ساعت گردش در این باغ، نمونه‌ها را همچون جاهای مختلف ایران ببینند که این یک آموزش غیررسمی مفید است که خوشبختانه امروز پدید آمده است. نمونه‌هایی از این باغ را در دیگر کشورها دیده بودم تا نسل جوانشان را با کشورشان آشنا کنند و آرزو داشتم این کار در کشور ما رخ دهد که اتفاق افتاد. بناهایی که در این مجموعه دیدیم جنبه فرهنگی و مردم‌شناسی دارد و می‌توان نمونه‌های تمدنی نیز به این باغ اضافه کرد».
حدادعادل ادامه داد: «امروز که ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی به حفظ هویت ملی نیاز داریم این ابتکارها فرهنگ غنی ما را محکم‌تر می‌کند. تنوع دل‌انگیز اقوام و تنوع نواها و آیین‌ها در ایران به پر طاووسی شبیه است که هر تارش زیبایی خاصی دارد».
در ادامه پلاک باغ فرهنگ ایران کوچک و تمبر یادبود اولین باغ فرهنگ کمیسیون ملی
یونسکو- ایران به شهردار کرج اهدا شد. اجرای این برنامه را عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران بر عهده داشت.