برداشت بی رویه از آب رودخانه ارس برای تامین محصولات کشاورزی اسرائیل!

برداشت بی رویه از آب رودخانه ارس برای تامین محصولات کشاورزی اسرائیل!

برداشت آب از رودخانه ارس توسط باکو برای صادرات محصولات کشاورزی به اسرائیل، جنبه تازه ای پیدا کرده است.  به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حکومت جمهوری آذربایجان با افزایش برداشت آب از ارس بیشتر این مقدار را به بخش کشاورزی و مورد سرمایه گذاری شده اسراییل اختصاص داده است. همین اقدام سبب کمبود شدید آب آشامیدنی شده و مردم رایون بیله سوار در مقابل استانداری تجمع کرده‌اند.

کمبود آب آشامیدنی سبب شده تا گروهی از مردم رایون (استان) بیله سوار (هم مرز با بیله سوار استان اردبیل ایران) پنج شنبه ۷ مرداد (۲۹ ژوئیه) در مقابل استانداری تجمع کنند. این تجمع تا جایی پیش رفته که مشارکت کنندگان درب ورودی استانداری را مسدود کردند و مانع ورود مقام های دولتی به محوطه شدند. هرچند این تجمع با دخالت پلیس پایان یافته اما رونمایی از مشکلات این حکومت در حوزه بحران آب در جنوب این کشور تلقی می‌شود.

جمهوری باکو برداشت آب از رودخانه کورا (دومین منبع تامین کننده آب دریای کاسپین) را طی ۴ ساله گذشته بیشتر کرده است. این آب برای مصارف کشاورزیِ صنعتی بهره برداری می‌شود. راه اندازی شرکت های کشت و صنعت در دشت مغان (حدود دو سوم دشت مغان در قلمرو جمهوری باکو است) بخشی از این برنامه است. همچنین افزایش تولیدی میوه از جمله انگور و غله جو برای کارخانه های شراب سازی قسمتی از برنامه تولیدی رایج است. این در حالی است که این محصولات کشاورزی آب فراوانی را مصرف می‌کنند و در شرایطی انجام می‌شود که کشورهای حاشیه این دریا با افزایش دمای هوا و خشکسالی‌های چند سال اخیر روبرو هستند.

طبق تعاریف بین المللی پذیرفته شده استفاده و انتقال آب در شرایط خشکی، برای مصارف نوشیدنی مانعی ندارد. اما استفاده کشاورزی و صنعتی مجاز نیست و می‌تواند بحران‌های اجتماعی ایجاد کند. بیشتر میوه انگور و غله جو در کارخانه های این حوزه تبدیل به شراب می‌شود که محصول نهایی آن به وسیله تاجران اسراییلی خریداری می‌شود. سازمان «ماشاو» کشاورزان این کشور را برا آموزش به اسرائیل دعوت کرده تا با سرمایه گذاری و دانش فنی دولت اسراییل تولید محصولات کشاورزی این کشور را افزایش دهد.

سودآوری کشاورزی از حوزه آبی حاشیه ایران، چالش اختلاف کشور همسایه با ایران بر سر میزان برداشت آب از ارس و کشت فراسرزمینی از هدف های این طرح است. کارشناسان اسراییلی با درک عمیق نسبت به حوزه آبی ارس تلاش می‌کنند تا از آن استفاده کنند.

مسئله آب همیشه برای اسرائیل مهم بوده است. منطقه جولان یکی از سرچشمه های منابع آبی مهم در منطقه است. اسرائیل پیشتاز شیرین کردن آب نیز هست و نیازی به این محصولات ندارد. ولی به نظر می رسد تلاویو سعی دارد به جی مصرف کردن آب تولیدی خود برای مایحتاج کشوری، از آب کشورهای به اصطلاح اسلامی تحت عنوان روابط تجاری و سرمایه گذاری اقتصادی سوءاستفاده نماید.