علت چرخش 180 درجه ای موضع گیری های رسمی الهام علی اف در قبال ایران

علت چرخش 180 درجه ای موضع گیری های رسمی الهام علی اف در قبال ایران

گرچه برای آگاهان امور جمهوری آذربایجان، مواجهه با موضع گیری های کاملا برعکس و صد در صد متضاد از سوی برخی رهبران و فعالان سیاسی این کشور، تقریبا عادی است، اما بیان موضع گیری اخیر ضدایرانی صریح الهام علی اف در مقابل تظاهرهای قبلی او به داشتن مناسبات دوستانه و برادرانه با ایران قدری عجیب و غریب به نظر آمده است!
الهام علی اف در طول جنگ دوم قراباغ طی 27 سپتامبر تا 10 نوامبر 2020 و پس از آن، بارها در مصاحبه هایش مواضعی در بیان دوستی و همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ابراز کرد و حتی بطور غیرمستقیم، مطالب و اخبار دروغینی را که در رسانه های جمهوری آذربایجان در خصوص حمایت نظامی ایران از ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان منتشر می شد، تکذیب کرد. الهام علی اف حتی به حکمت حاجی اف، دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان اجازه داد در مصاحبه با شبکه جهانی سحر، از کمک های انسان دوستانه و حتی نظامی ایران به جمهوری آذربایجان به جنگ نخست قراباغ و نجات جان بیش از چهارصد هزار آواره آذربایجانی با کمک توپخانه ایران قدردانی بکند. فراتر از این، الهام علی اف به الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز دستور داد که از بیان دیدگاه فقهی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص تعلق قراباغ و سایر اراضی اشغالی این ناحیه به جمهوری آذربایجان و ضرورت خروج نیروهای ارمنستان از آنجا و نقش و تاثیر عملی که این فتوا داشت، قدردانی کند!
الهام علی اف به همراه همسرش به کنار مرز ایران و پل تاریخی خداآفرین سفر کرد و با نگاه به این مرز رو به دوربین تلویزیون بیان کرد که اینجا مرز دوستی است. الهام علی اف در یکی از مصاحبه هایش از اینکه ایران در جنگ دوم قراباغ مرز خود را برای انتقال تجهیزات نظامی روسیه به ارمنستان بست، قدردانی کرد و….
اما، الهام علی اف در مقابل سوالات تحریک کننده خبرگزاری آناتولی ترکیه نتوانست تاب بیاورد و به یک باره خود را به سطح عناصری همچون جهاندار بای اوغلو و سردار جلال اوغلو و محمودعلی چهرگانی تنزل داد و همان هایی را که اینان در رسانه های باکو طی ماه های گذشته علیه ایران بیان می کردند، تکرار کرد. علت این تنزل سطح و چرخش 180 درجه ای الهام علی اف چیست؟ چرخش ها و سکوت ها یا گنده گویی ها و ایران ستیزی های موسمی عناصری همچون جهاندار بای اوغلو و سردار جلال اوغلو را می توان درک کرد که با هدیه ای نقدی یا فراهم شدن امکانی برایشان از این رو به آن رو می شوند و گاهی به فحاشی علیه ایران می پردازند و گاهی نیز با گرفتن مشابه همان امتیاز از برخی ارگان های ایرانی سکوت می کنند یا حتی همانند سردار جلال اوغلو به تجلیل از موفقیت های سپاه و حزب الله می پردازند یا مثل جهاندار بای اوغلو که در ازای دریافت مقرری ماهیانه در سال های گذشته چندین سال مهر سکوت بر لب زده بود و علیه ایران چیزی نمی گفت، مصلحت خود را در ساکت ماندن می بییند و گاهی نیز با دریافت جیره ای از مراکز ضدایرانی مجددا شروع به فحاشی علیه ایران می کنند. اما، مشاهده چنین چرخش هایی در رفتار رییس جمهوری آذربایجان قطعا باید عجیب تلقی شود. زیرا، او خود را فردی منطقی و مسلط بر احساسات و مطلع ترین و عاقل ترین فرد در جمهوری آذربایجان می داند و حتی وجود این کیفیت ها را در خود بدون هیچ گونه تواضع و رودربایستی در مصاحبه تصویری اخیرش با نشریه “ناسیونالنایا آبورونا” روسیه مورد تاکید قرار داد!
اما، به یاد دارم وقتی که در یکی از نشست هایی که تحت عنوان “گردهمایی های سراسری آذربایجانی های دنیا” در باکو تشکیل می شوند، پس از آنکه چند عنصر تجزیه طلب ضدایرانی که از قضا سخنرانی آنها در آن نشست برای پیش از ظهر و قبل از سخنرانی الهام علی اف در جدول کاری نشست گنجانده شده بود، سخن گفتند و یاوه هایی در خصوص حقوق و وضعیت آذری زبان ایران بر زبان راندند و الهام علی اف را نیز رهبر تمامی آذری های دنیا خطاب کردند و از وی درخواست کمک کردند، در بخش بعد از ظهر این نشست نیز الهام علی اف که به شدت احساساتی شده بود، خود را رییس جمهوری 50 میلیون آذری های دنیا معرفی و حتی خود را حافظ و مدافع حقوق تمامی آذری های دنیا معرفی کرد و برای کشورهایی که جمعیت های آذری زبان دارند، شاخ و شانه کشید! به این ترتیب بود که الهام علی اف ناخواسته در جریانی انداخته شد که چند عنصر تجزیه طلب ضدایرانی که گاه از اسراییل و گاه از ترکیه و گاه از انگلیس و سعودی پول می گیرند، برای آن ریل گذاری کرده بودند!
اکنون نیز در ظاهر به نظر می رسد گناهکار اصلی موضع گیری های ضدایرانی اخیر الهام علی اف در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی، خبرنگار این خبرگزاری است که طی سال های اخیر بخش ایران این خبرگزاری همانند یک وبلاگ زرد علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند و به لانه تجزیه طلبان و قومیت گرایان ضدایرانی تبدیل شده است. شاید اینطور تصور شود که اگر سوالات تحریک کننده مصاحبه گر خبرگزاری آناتولی نبود، الهام علی اف بر خلاف رویه یک سال اخیر خود در این دام نمی افتاد که تمامی ادعاهایی را که طی دو ماه اخیر در کانال های زرد تلگرامی و واتساپی نظیر “ایران آزاد” و سایت های خبری همه چیزنویس و کانال های یوتیوبی هرزه گوی متعلق به عناصر ضدایرانی ترک گرای افراطی و دنباله روی صهیونیستها در لجن پراکنی علیه ایران بیان شده بود، تکرار کند و به این طریق ناخودآگاه تمامی مصاحبه های “وزین” قبلی خود را نقض و نسخ کند!
مصاحبه گر خبرگزاری آناتولی ترکیه را مقصر این قضیه بدانیم یا نه، به هر حال رییس جمهوری آذربایجان مسئول سخنان خود است و ناگزیر است به سوال بزرگی که خواه ناخواه ایجاد کرده است، خود پاسخ دهد و بگوید که علت چرخش 180 درجه ای مواضعش در قبال دوستی ایران با جمهوری آذربایجان چیست که اکنون پس از گذشت مدتی اندک، کاملا برعکس نظر قبلی خود را ابراز می کند و بطور تلویحی ایران را بخاطر برگزاری مانوری که هدفش اخطار و هشدار به اسراییل و اذنابش است، به مانور علیه جمهوری آذربایجان متهم می کند؟ مگر خود وی نبود که چند ماه پیش گفت : « من این را می دانم که چرا (ارامنه) نتوانستند از روی ایران سلاح بیاورند. به این خاطر که ایران، کشور دوست و برادر ماست. به این خاطر که با در نظر گرفتن درخواست ما، فضای خود را ( به روی ارمنستان) بسته است. به این خاطر که نخواست آنها بیایند آذربایجانی ها را بکشند.» پس، اکنون چه شده است که الهام علی اف ، جمهوری اسلامی ایران را بخاطر برگزاری تمرینات نظامی در خاک خود و البته با هدف هشدار و انذار رژیم صهیونیستی و اذناب و عوامل آن که خود را برنده اصلی تغییر شکل بحران در قراباغ می دانند، به برگزاری مانور ضد جمهوری آذربایجان متهم می کند یا دستکم تخم شوم چنین شبهه ای را در اذهان مردم این کشور می کارد؟ قطعا الهام علی اف خود باید پاسخ این سوال را بدهد.