روزنامه آذربایجان چاپ تبریز:
با تغییر «روز استقلال» هفتاد سال بر عمر دولت باکو افزوده شد!

۲۸ مهر, ۱۴۰۰
با تغییر «روز استقلال» هفتاد سال بر عمر دولت باکو افزوده شد!

«آذربایجان» قدیمی ترین روزنامه شمال غرب کشور طی گزارشی نوشت: دولت باکو در اقدامی عجیب روز موسوم به روز استقلال در تقویم خود را عوض کرد! در حالی که از زمان تشکیل جمهوری آذربایجان با فروپاشی شوروی طی سی سال گذشته روز ۱۸ اکتبر به عنوان « روز استقلال» این کشور نوپا تعیین شده، در اقدامی عجیب با تصویب پارلمان باکو، این روز با روز دیگری عوض شد!
به گزارش روزنامه آذربایجان با استناد به خبر خبرگزاری دولتی باکو آذرتاج، با تصویب پارلمان باکو که اغلب اعضای آن از اعضا و طرفداران حزب الهام علی اف ( آذربایجان نوین) هستند، در تلاش برای تاریخ سازی برای دولت باکو، روز استقلال را ۷۰ سال به عقب برده و از سال ۱۹۹۱ به سال ۱۹۱۸ تغییر دادند!
نمایندگان پارلمان باکو که رسانه های دولتی از آن با عنوان مجلس ملی آذربایجان! یاد می کنند، طی جلسه‌ای طرحی پیشنهادی برای گرامیداشت 28 می به‌عنوان «روز استقلال!» و 18 اکتبر نیز به‌عنوان «روز بازیابی استقلال!» را به تصویب رساندند.
لازم به ذکر است روز 28 می که روز اعلام جمهوریت توسط شورای ملی [ دست نشانده دولت عثمانی] به‌رهبری محمدامین رسولزداه در سال 1918 است، به‌عنوان «روز جمهوریت» گرامی داشته می‌شد.
همچنین 18 اکتبر نیز روزی بود که شورای عالی جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی به‌عنوان پارلمان وقت حزب کمونیست این منطقه در سال 1991 از اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کرده بود و به همین خاطر، 18 اکتبر به‌عنوان «روز استقلال» ثبت شده بود.
آنچه درباره تلاش باکو‌ برای عقب بردن سال استقلال از ۱۳۷۰ به ۱۲۹۷شمسی/۱۹۱۸ گفتنی است این که در کتابهای درسی دولت باکو که با تحریف و جعل گسترده تالیف شده، جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری غیرایرانی معرفی شده که دارای هزاران سال سابقه می باشد اما از سوی دیگر به صورت رسمی اعلام می شود که دولت آذربایجان دارای سی سال سابقه بود که الان هفتاد سال نیز بر آن افزوده شد!

دولت باکو که از سال ۲۰۰۳/۱۳۸۲ بعد از فوت حیدر علی اف توسط پسر وی الهام علی اف اداره می شود، با تبلیغات پرهزینه و ساخت مجسمه ها و یادمانها و برنامه های تلویزیونی و انتشار کتابها،حیدر علی اف را به عنوان بنیانگذار جمهوری آذربایجان معاصر معرفی می کند. در حالی که اگر سابقه تشکیل این کشور نوپا چه سی سال و چه هفتاد سال محاسبه شود، در عصر حاضر تشکیل شده و حیدر علی اف در بنیانگذاری و استقلال آن چه در سال ۱۹۱۸ و چه در سال ۱۹۹۱ هیچ نقشی نداشته است و در سال ۱۹۹۴ بعد از سقوط ایلچی بیگ به قدرت رسیده است. حیدر علی اف در دوره شوروی در سازمان امنیت شوروی ( ک گ ب) و حزب کمونیست این کشور خدمت می کرد.