قابل توجه مسئولین: تحرکات مشکوک اعراب در مرز ایران و جمهوری باکو/ اعراب مسلحی که با پوشش شکارچی در مرز با ایران جولان می‌دهند

۲۱ بهمن, ۱۳۹۴
قابل توجه مسئولین: تحرکات مشکوک اعراب در مرز ایران و جمهوری باکو/ اعراب مسلحی که با پوشش شکارچی در مرز با ایران جولان می‌دهند

رسانه های جمهوری باکو مدعی هستند که این افراد به منظور تفریح و شکار ، در نواحی جنوبی این کشور به نوار مرزی با ایران سفر می‌کنند.

چندی پیش، ابوالفضل قارایوف، وزیر فرهنگ و توریسم گفته بود باعث افتخار و خوشحالی است که اعراب به منظور تفریح و شکار جمهوری باکو را برمی گزینند،.

اما، در یکی جریان مشکوک عده‌ای از اتباع قطری و سعودی در شهرستان ایمیشلی در مرز با ایران،  در نیمه شب نهم فوریه به علت سقوط  خودروی تویوتا پرادو به کانال آب در نزدیکی روستای خلیف در رایون ایمیشلی، خفه شده و سه تن از «اعراب شکارچی» نیز زخمی شدند.

وزارت محیط زیست و منابع طبیعی این کشور در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص علت سقوط خودروی این به اصطلاح شکارچیان عرب به کانال آب در شهرستانی در نزدیکی مرز ایران اعلام کرد این گروه از شکارچیان عرب از وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری باکو مجوز شکار دریافت نکرده بودند و شاید به همین علت در ساعات شبانه و بطور قاچاق مشغول “شکار”  در این منطقه بوده اند.

خبرگزاری نیمه رسمی آپا ، نام “شکارچی های عرب” جان باخته در ناحیه نزدیک ایران را سلام علی الماری، شهروند 45 ساله سعودی و مثالی زید الصبوحی، شهروند 37 ساله قطر اعلام کرد. اداره پلیس شهرستان ایمیشلی تحقیقات در مورد این واقعه را آغاز کرده است.

پیش از این نیز افزایش ترددهای پرشمار “اعراب شکارچی” در مناطق جنوبی این کشور بخصوص در مناطق نزدیک مرز ایران، توجه ساکنان این مناطق را به خود جلب کرده بود.

در سال‌های گذشته برخی از اسرائیلی‌ها نیز با خریداری زمین های کشاورزی در مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان، حرکت های مشکوکی را با همکاری مقامات دولتی باکو در این مناطق سازمان دهی کرده اند.

گفتنی است کمال الدین حیدروف، وزیر حالت های فوق العاده از دوستان نزدیک شیوخ امارات متحده عربی به شمار می رود. همچنین در یک سال اخیر، رژیم سعودی روابط خود  را  با  حکومت الهام علی اف بیش از پیش تقویت کرده است.

در سال های گذشته افشاگری روشن نوروزاوغلو، کارشناس مسایل امنیتی و سیاسی در خصوص خرید زمین های کشاورزی در منطقه آستارا با همکاری یهودی ها و وهابی ها، موجب زندانی شدن وی برای مدت حدود سه سال شده بود.

به درستی مشخص نیست که هدف پنهانی این عده که با تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته در نزدیکی مرز با ایران پرسه می‌زنند چیست و چرا مقامات دولتی و برخی رسانه‌های وابسته در باکو سعی در سرپوش گذاشتن به رفتارهای آنها دارند.

 اگر در حقیقت خودرو پرادو سقوط کرده در کانال آب در صدد شکار غیرقانونی و فاقد مجوز شکار بودند، چرا وزیر جهانگردی این کشور ورود اعراب جهت شکار را باعث «خوشحالی» حکومتش توصیف کرده است؟ آیا این یک تناقض نیست که هم از «اعراب شکارچی» استقبال شود و هم به نبود مجوز شکار اذعان گرددچطور می‌توان پذیرفت در کشوری که جهانگردان خارجی در صورت اقامت بیش از ده روز می‌باید به اداره پلیس مراجعه کنند، عده ای با سلاح‌های پیشرفت پیشرفته از مرز هوایی و سپس از فرودگاه عبور کنند، و مجوز شکار نداشته باشند و آن وقت، وزیر جهانگردی نیز حضورشان را باعث خوشحالی بداند؟ آیا وارد کردن اسلحه شخصی به چنین کشوری، به بهانه شکار اما بدون ارائه برگه مجوز شکار میسر است؟

پرسش دیگر این‌که چرا «اعراب شکارچی» مانند اسرائیلی‌ها فقط مرز با ایران را جهت شکار و به اصطلاح تفریح انتخاب می‌کنند؟  

مجموعه این دلایل نشان می‌دهد که تحولات مشکوکی در نوار مرزی با ایران در جریان است و رژیم باکو به دلایل متعدد از جمله تنگنای اقتصادی، دشمنی با ایران و آغاز یک دور جدید از روابط گسترده با کشورهای عرب حامی تروریسم (پس از سفر علی‌اف به ریاض) امتیازات گسترده با وهابیت داده است که همکاری بر ضد ایران تنها یکی از آنها است. ممکن است که این جریان مشکوک نیز بخشی از آن پروژه باشد.

پرسش پایانی این که آیا ممکن است که این عده ماموران امنیتی و جاسوسی کشورهای عربی باشند که با ظاهر توریست و شکارچی به منطقه آمده اند و مشغول شناسایی منطقه هستند؟

وب سایت خبری- تحلیلی «آذری‌ها» به بازتاب اخبار به اصطلاح «شکارچیان عرب» در نوار مرزی ایران ادامه خواهد داد.

 

تصاویر مربوط به اعراب شکارچی