انتشار شماره جدید هفته نامه وطن یولی

۱۸ بهمن, ۱۳۹۴
انتشار شماره جدید هفته نامه وطن یولی

از وطن یولی گزارشی از سخنرانی دکتر سیدجواد طباطبایی اندیشمند برجسته ایرانی در دومین سمپیوزیم مناسبات فرهنگی و تاریخی قفقاز ارائه شده است. گزارش همایش جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان نیز بخش‌هایی از سخنان کاوه بیات، رحیم نیکبخت، مسعود پیمان مدیرمسئول روزنامه پیام آزادی تبریز و علی کالیراد را منعکس کرده است. داریوش احمدی در مقاله ای با عنوان «آیا کورش بزرگ است؟» به بررسی زندگی این فرمانروای بزرگ ایرانی پرداخته است.

دکتر جعفری مذهب نیز در یادداشتی به معرفی مهستی گنجوی رباعی سرای شهرآشوب قرن ششم پرداخته و در زمینه مصادره این شاعر خوش قریحه به عنوان بخشی از میراث فرهنگ ایرانی توسط جمهوری آذربایجان هشدار داده است.

 داود دشتبانی در سرمقاله سومین شماره این نشریه با عنوان « نمایندگی مجلس؛ وظیفه ای ملی یا محلی؟» نوشته است: «دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است و انتظار می‌رود تبلیغات نامزدهای راهیابی به مجلس طی ماه آینده افزایش یابد. متاسفانه جامعه ما به علت عدم شکل‌گیری و گسترش فضای سیاسی و غیاب احزاب و گروه‌های سیاسی با برنامه و شناسنامه مشخص، همواره موجی از جوسازی‌ها را در فضای انتخاباتی شاهد است. نامزدهای انتخاباتی دانسته یا ندانسته برای جلب و کسب آرا دست به بیان مطالب و سخنانی می‌زنند که یا از ریشه و منشأ آنها بی اطلاع و بر اثرات این سخنان در بلند مدت ناآگاهند یا اینکه دستیابی به این مناصب سیاسی بیش از مصالح عمومی و ملی برایشان دارای اهمیت است.»

دشتبانی در ادامه می‌نویسد: «نمایندگی مجلس شورای اسلامی برخلاف صورت محلی آن یک وظیفه ملی است و با وجود فرهنگ نادرستی که در این زمینه شکل گرفته نمایندگان مجلس تقریباً هیچ وظیفه محلی و منطقه‌ای برعهده ندارند؛ در واقع هر نماینده که از طرف ”بخشی از ملت“ به نمایندگی برگزیده می‌شود در مقابل خداوند و ”تمامی ملت ایران“ سوگند یاد می‌کند که ضامن حسن اجرای قانون اساسی و تأمین منافع ومصالح ملی باشد. مرور وظایف نمایندگان نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس هیچ اختیار محلی در عزل و نصب مدیران، عمران و جذب امکانات برای حوزه انتخابیه و حل و فصل مشکلات شخصی مردم حوزه انتخابیه‌شان ندارند.»

زنده‌یاد دکتر عنایت اله رضا در گفتگو با محمدرضا محمد قلی زاده می‌گوید: « دل من می‌سوزد که آذربایجانی‌ها آهنگ‌های خاص خودشان را داشتند که الان از بین رفته است. آذربایجانی‌ها اشعار خاص خودشان را داشتند ولی بعدها این شعر و ادب آذربایجانی از حالت اصیل خودش خارج شد و تابع ادبیات قفقازی شد که آن هم ملهم از ادبیات ترکی بود و کم کم کار به جایی رسید که برخی از مردم آذربایجان خودشان را فراموش کرده‌اند و در آینه دیگران خودشان را می‌بینند.»

مقالاتی از دکتر کریمی مله استاد دانشگاه مازندران، دکتر شقایق حیدری و سید محمد بساطیان به بررسی موضوع انتخابات مجلس و همبستگی ملی پرداخته اند. معرفی کتاب یادبود دکتر رفیعیان و ویژه نامه مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی در مورد زنده یاد محمد امین ریاحی و کتاب عباس ماهیار در زمینه معرفی زندگی و افکار خاقانی شروانی از دیگر مطالب این نشریه است.

 وطن‌یولی یک نشریه فرهنگی و تاریخی به مدیرمسئولی و سردبیری داود دشتبانی است. علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از دکه‌های معتبر مطبوعاتی سراسر کشور تهیه کنند