ولی کوچوک: اجازه ندادند به نشست کنگره آذربایجانی های جهان بروم/ پس از برجام موازنه قوا در منطقه تغییر کرده است

۱۳ بهمن, ۱۳۹۴
ولی کوچوک: اجازه ندادند به نشست کنگره آذربایجانی های جهان بروم/ پس از برجام موازنه قوا در منطقه تغییر کرده است

به نقل از خبرگزاری آپا ولی کوچوک که در صدر تشکیلاتی مخفی موسوم به ارگنه‌کن قرار داشت در یک مصاحبه اظهار داشت:

«به خاطر اینکه نتوانستم در در نشست کنگره آذربایجانی های جهان در مالمو حضور داشته باشم، بسیار نگران شدم. چنین تصوری در ترکیه ایجاد می کنند که کنگره آذربایجانی های جهان که مقر آن در مالمو قرار دارد، سازمان محرمانه من است و به همین دلیل، اجازه ندادند به نشست کنگره آذربایجانی های جهان در مالمو بروم. با “جواد درختی” حرف زده بودم، دعوت نامه فرستاده بودند. چنین به نظر می رسد که پس از توافق حاصله بین غرب و ایران، حضور من در نشست کنگره آذربایجانی های جهان را مناسب ندیدند. ولی، اگر می توانستم بروم، از لحاظ آینده کنگره آذربایجانی های جهان بسیار مفید می شد. در حال حاضر وضعیت متفاوتی در ایران ایجاد شده و توازن بین قدرت ها در خاور میانه تغییر یافته است. تحت چنین شرایط، قرار بود در مالمو مسایل مهمی را مورد مذاکره قرار دهیم. ولی، اجازه ندادند».

محافل مخفی و مافیای سیاسی در ترکیه یکی از حامیان عمده جریان‌ ارتجاع قومی در شمالغرب کشورمان هستند.

باید پرسید یک ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه که نزدیک به هشت سال به اتهام کودتا، ترور، کشتار مردم بی دفاع و ریاست بر یک مافیای سیاسی- میلیتاریستی در زندان بود چه ارتباط با آذربایجان و فعالان قوم‌گرای آن دارد؟

کوچوک پیش از این نیز در مصاحبه با همین خبرگزاری اظهار داشته بود که به رهبری داک برگزیده شده است ولی او این سمت را به یکی از فعالان قومی به نام صبری تبریزی واگذار کرده است. (برای مشاهده این گزارش+فیلم کلیک کنید)
ولی کوچوک افسر بازنشسته ارتش ترکیه است که در اوایل دهه نود یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی مخوف به نام ژیتم (سازمان اطلاعات ژاندارمری) را رهبری می کرد. وی هدایت بسیاری از عملیات های سری مافیای سیاسی ترکیه را بر عهده داشت. از آن جمله می توان به قتل هرانت دینک روزنامه نگاری ارمنی و ساکیپ سابانجی سرمایه دار بزرگ ترکیه اشاره کرد. روزنامه طرف بر اساس اسناد ویکی لیکس گزارش کرده بود که این این سرمایه دار ترک به دستور کوچوک به قتل رسیده است.

 

بریده ای از روزنامه طرف در خصوص ارتباط کوچوک با عملیات سری