رئیس دانشکده فرش دانشگاه تبریز:جمهوری باکو دسترنج و هنر فرشبافان تبریز را به نام خود معرفی می کند

۵ بهمن, ۱۳۹۴
رئیس دانشکده فرش دانشگاه تبریز:جمهوری باکو دسترنج و هنر فرشبافان تبریز را به نام خود معرفی می کند

وندشعاری با اشاره به انتخاب شهر تبریز به‌ عنوان شهر جهانی بافت فرش، به شیطنت‌های داخلی و خارجی برای صدمه زدن به هویت قالی تبریز و منطقه آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت: از راه‌های علمی و با مستندسازی، چاپ و انتشار کتاب‌های موثق و علمی، باید با این‌گونه اقدام‌های آگاهانه یا ناآگاهانه برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه لزوم برگزاری یک نشست تخصصی با کشور ترکیه و آذربایجان در این زمینه، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، مجموعه کتاب‌هایی در باکو منتشر شده است که نام فرش تبریز و منطقه آذربایجان را به اسم خودشان معرفی و بهره‌برداری مختلف می‌کنند.

رئیس دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز، با اشاره به انتشار کتاب‌هایی در زمینه فرش دستبافت آذربایجان شرقی، گفت: در داخل کشور نیز در این سال‌ها کتاب‌هایی با عنوان «قالین»، «رویای بهشت» و «قالی کاشان»  به چاپ رسیده که برخی از قالی‌های دوره صفوی تبریز به نام کاشان و اصفهان و یا با نام کلی ایران معرفی‌شده است.

 

وی با اشاره به قدیمی بودن اطلاعات موجود در خصوص قالی تبریز و منطقه آذربایجان، بر ضرورت گردآوری اطلاعات جدید برای تهیه نقشه جامع علمی فرش آذربایجان شرقی تأکید کرد.

 

وندشعاری، با بیان اینکه استاندارد مشخص و اجباری در خصوص مواد اولیه قالی وجود ندارد، گفت: تا زمانی که به‌ صورت علمی در خصوص حل مشکلات تولید قالی اقدام نشود، نمی‌توانیم انتظار افزایش کیفیت تولیدات خود را داشته باشیم.

هم‌اکنون نمونه‌های قدیمی فراوانی از قالی تبریز در موزه‌های معروف جهان مانند «آرمیتاژ» سن‌پترزبورگ، «لوور» پاریس و «متروپولیتن» نیویورک، «ویکتوریا و آلبرت» لندن و «پولدی پزولی» میلان از دوره‌های مختلف تاریخی نگهداری می‌شود.

 

 وب سایت آذریها می افزاید ، به نظر می رسد «بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان» که به تازگی در تبریز تاسیس شده است وظیفه دارد پیش از هر چیز با این تحریفات تاریخی  و اجتماعی مقابله کند و فعالیت هایی را در حوزه انتشار کتاب، مستند و حتی دیپلماسی از طریق ارتباط گیری با رایزنی های فرهنگی آغاز نماید. متاسفانه رژیم حاکم بر باکو در کنار ارتباط با دولت های حامی تروریست مانند عربستان، به «تروریسم و سرقت فرهنگی و تاریخی» نیز روی آورده است و قصد دارد خانه ای از اموال مسروقه دیگران بر پا دارد. در این راستا همکاری دانشکده فرش دانشگاه هنر تبریز با رایزنی فرهنگی ایران در باکو و بنیاد فرهنگ، هنر و ادب و همچنین استاندار آذربایجان شرقی ضروری به نظر می رسد.

نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این بین حایز اهمیت است. این اداره اگر خود را متولی امور فرهنگی و هنری می داند موظف است از دسترنج و حقوق معنوی فرشبافان تبریزی و ایرانی دفاع کرده و اجازه ندهد «دولت های سارق» همسایه به نتایج کوشش های هنرمندان تبریزی دستبرد بزنند.