بحران مالی در ترکیه
رکوردی تازه در کارنامه اردوغان: نرخ تورم ترکیه به ۳۶ درصد رسید

۱۵ دی, ۱۴۰۰
رکوردی تازه در کارنامه اردوغان: نرخ تورم ترکیه به ۳۶ درصد رسید

به گزارش سی ان ان، نرخ تورم سالیانه در ترکیه به ۳۶ درصد رسیده و رکورد ۱۹ سال گذشته را شکسته است.

بنا به گزارش موسسهٔ آمار ترکیه، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده اکنون با سرعتی بی‌سابقه از سپتامبر ۲۰۰۲ در حال افزایش است.

افزایش ۵۴ درصدی هزینه حمل و نقل و و ۴۳.۸ درصدی مواد خوراکی و نوشیدنی جلودار رشد هزینه‌ها هستند. لوازم خانگی و هزینه‌های بیمارستانی نیز بیش از ۴۰ درصد در قیاس با سال گذشته افزایش داشته است.

لازم به ذکر است که ارزش لیر ترکیه در برابر دلار طی یک سال گذشته ۴۰ درصد سقوط کرده که معلول اصرار غیرکارشناسی رجب طیب اردوغان بر بانک مرکزی ترکیه مبنی بر کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها بوده است.

با وجود اینکه بحران اقتصادی کنونی ترکیه معلول سیاست‌ّهای خودسرانه اردوغان است، و در لفاظی‌ّهای سیاسی خود تقصیر بحران را گردن مداخله خارجی می‌اندازد و خود را رهبر مبارزه برای استقلال مالی ترکیه معرفی می‌کند.

با وجود آنکه سقوط ارزش لیر و رشد تورم موجب بحران مالی برای ترکیه شده است، اردوغان با سیاست‌هایی غیرکارشناسی بیشتر که مضمونی پوپولیستی دارند، بار مالی دولت و فشار بر کسب‌وکارها را بیشتر کرده است. ماه گذشته، اردوغان دستور داد که حداقل دستمزد به میزان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد. همچنین از برنامه جدیدی برای حفظ ارزش حساب‌های سپرده در برابر کاهش ارزش پول خبر داد.

بانک مرکزی ترکیه برای چهارمین ماه متوالی، در ماه دسامبر، نرخ‌های بهره را کاهش داده است. گفتنی است در دوره‌هایی که تورم در یک اقتصاد افزایش می‌یابد، بانک‌های مرکزی اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کنند تا با جذب نقدینگی در گردش، تورم را مهار کنند. کاری که دولت ترکیه دقیقا برعکس آن را انجام می‌دهد.