احمدی نژاد در ترکیه:
جمهوری آذربایجان و ارمنستان بخشی از «ایران بزرگ فرهنگی» هستند

۲ بهمن, ۱۴۰۰
جمهوری آذربایجان و ارمنستان بخشی از «ایران بزرگ فرهنگی» هستند

محمود احمدی نژاد در سفر به ترکیه طی مصاحبه با یک رسانه اینترنتی به تعدادی از سوالات خبرنگار این رسانه پاسخ داد.

گفتگوی احمدی نژاد با خبرنگاری که در 1391 به جرم آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران بازداشت و زندانی و سپس متواری شده بود و اکنون نیز در حال همکاری با سرویس های اطلاعاتی بیگانه است، واکنش‌های زیادی در فضای مجازی برانگیخت. این فرد که پس از خروج از ایران در پوشش خبرنگاری به فعالیت های خود ادامه داد، در سفر اخیر احمدی نژاد به ترکیه گفتگویی را با وی ترتیب داد، که البته باید نحوه ارتباط او را با رئیس جمهور سابق، از مشاور احمدی نژاد یعنی جناب آقای احمدرضا بیگی سوال کرد. زیرا با توجه به این که بازداشت فرد خاطی در زمان استانداری احمدرضا بیگی در تبریز بوده است، ابهامات زیادی در این خصوص در فضای مجازی بیان شده است و بسیاری از کاربران پرسیده اند چرا رئیس جمهورِ یک کشور باید با عنصری که پرچم ایران را آتش زده و جرمش نیز محرز شده است مصاحبه کند؟ و از همه مهمتر چرا احمدرضا بیگی که اصولا باید از سوابق این خبرنگار مطلع می بود، اجازه چنین گفتگویی را داده است؟

سوءنیت این به اصطلاح خبرنگار هنگامی فاش شده که در اواخر گفتگو به نقل از احمدرضا بیگی به بیان یک موضع «ضدایرانی» دیگر پرداخت و بیان داشت که وزارت امورخارجه تحت تاثیر جریان «ناسیونالیسم افراطی فارس» قرار دارد! مشخص نیست سوال عنصر تجزیه طلب در واقع مکنونات قلبی آقای احمدرضا بیگی نیز بوده است یا نه، ولی پاسخ احمدی نژاد به این پرسش جالب بود.

احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که خبرنگار (و البته ابهام احمدرضابیگی) گفت:

«این مفهومی که میگوید (ملّی‌گرایی افراطی فارس) در ایران معنا ندارد. ایران، ایران است. متشکل از اقوام گوناگون، هم با هم ایران را درست‌کردند، ایران متعلق به یک «گروه» خاص نیست. ما یک ملت در هم تنیده تاریخی هستیم. یعنی چندهزار سال است با هم هستیم. ازدواج می‌کنیم و رفت و آمد داریم؛ در ایران اینگونه نیست که بگوییم من آذری‌ام تو لری یا آن دیگری کُرد و آن یکی بلوچ یا مازنی و شیرازی و اصفهانی است. اصلا اینطور نیست. ولی حوزه فرهنگی ایران خیلی وسیع‌تر از حوزه جغرافیایی آن است»

احمدی نژاد در پاسخ به یک سوال سفارشی دیگر با این مضمون که « چرا گروه ایرانشهری، جمهوری آذربایجان را «آران» خطاب می‌کند، گفت:

« آنها در ایران عددی نیستند. آذربایجان یعنی ایران و ایران یعنی آذربایجان. ما یک ملت در هم تنیده هستیم. ببنید آذربایجان و ارمنستان حوزه ایران بزرگ فرهنگی است. ما اسمش را گذاشته حوزه ایران بزرگ فرهنگی. ما همه برادریم و تقسیم شده ایم به چند کشور و همه استقلال هم را به رسمیت می شناسیم. منتها در ایران چنین مفهومی (ملّی گرایی افراطی فارس) وجود ندارد. ملّت ایران یک ملّت بسیار رشیدی است که خواهان ارتباط دوستانه با تمام ملت ها است. تاریخ ایران تاریخ دوستی و احترام به سایرین است. محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به شانتاژ این به اصطلاخ خبرنگار در انتقاد از رسانه های ایران که مطالب باب میل رئیس جمهور ترکیه را منتشر نمی‌کنند گفت: «این رسانه ها علیه خود من هم همواره مطالبی منتشر می‌کنند».