صدف کاباش ژورنالیست مشهور و منتقد دولت در ترکیه دستگیر شد
مجازات ژورنالیست مشهور به جرم توهین به اردوغان

۳ بهمن, ۱۴۰۰
مجازات ژورنالیست مشهور به جرم توهین به اردوغان

الجزیره: دادگاهی در ترکیه صدف کاباش روزنامه‌نگار مشهور ترک را به جرم توهین به رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به زندان انداخت. کاباش روز شنبه توسط پلیس دستگیر و به مقر مرکزی پلیس در استانبول منتقل و از آنجا به دادگاهی مرکزی شهر فرستاده شد. اتهام کاباش در رابطه با انتقادهای صریحی است که به مقام‌های دولتی در تلویزیون و توییتر شخصی خود وارد کرده است.

«اگر گاوی وارد کاخ شود، این گاو نیست که پادشاه می‌شود، بلکه کاخ است که طویله می‌گردد.» این متن توییت کاباش است که رهبر اقتدارگرا و پوپولیست ترکیه را برآشفته. برخی اعضای کابینه اردوغان مانند وزیر ارتباطات و وزیر دادگستری نیز در حمایت از رهبر متبوع خود، کاباش و توهین به اردوغان را محکوم کرده‌اند. وزیر ارتباطات گفته توهین به رئیس جمهور اردوغان، توهین به کشور است. وزیر دادگستری هم گفته کاباش «به سزای عمل خود می‌رسد».

در مقابل، بخشی از جامعه مدنی ترکیه به شدت این اقدامات دولت ترکیه را محکوم کرده‌اند.

طی هفت سالی که اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه رسیده، ده‌ها هزار نفر در ترکیه به جرم توهین به رجب طیب اردوغان مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر ترکیه را در شمار بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران یاد می‌کنند.