تعمیق روابط فرهنگی باکو و اسرائیل
تامین مالی مرمت کنیسه یهودی در کالیفرنیا توسط حکومت جمهوری آذربایجان

تامین مالی مرمت کنیسه یهودی در کالیفرنیا توسط حکومت جمهوری آذربایجان

حکومت جمهوری آذربایجان تامین مالی مرمت کنیسه یهودی دچار حریق شده در کالیفرنیا را به عهده گرفته است.

به گزارش “ورلد مدیا” به نقل از “جوویش ژورنال”، نسیمی آقایف، سرکنسول جمهوری آذربایجان در لس آنجلس در توییتر خود از متعهد شدن باکو به مرمت کنیسه ” خانه خاباد” در شهر سان خوزه کالیفرنیا که در 23 دسامبر 2021 به علت آتش سوزی بلااستفاده شده بود، خبر داد.
سرکنسول جمهوری آذربایجان در لس آنجلس نوشته است: «در دسامبر سال گذشته فهمیدم کنیسه “خانه خاباد” بر اثر آتش سوزی فروریخته است و این مرا خیلی غمگین کرد. سرکنسولگری آذربایجان در لس آنجلس بودجه ای را برای بازسازی کنیسه اختصاص داده است. برای تشویق مردم به حمایت از چنین تلاش هایی، آن را به اشتراک بگذارید. من مشتاقانه منتظر افتتاحیه باشکوه این کنیسه هستم.»
ورلد مدیا به نقل از جوویش ژورنال افزوده است : «96 درصد اهالی جمهوری آذربایجان مسلمان هستند. اما در این کشور جوامع مختلف یهودی نیز زندگی می کنند. مثلا در پایتختمان، باکو، جامعه خاباد روز به روز شکوفاتر می شود. در سومقاییت و قبا نیز مراکز خاباد فعالیت دارند. در باکو به موازات کنیسه خاباد مرکز آموزشی فوق نوگرای یهودی فعالیت دارد. درمرکز آموزشی “خاباد – اور – آونر” در باکو تقریبا 450 دانش آموز یهودی تحصیل می کنند و به آنها فرهنگ و عادات و سنن یهود و زبان عبری و علوم و فناوری نوین آموزش داده می شود. در باکو کودکستان یهودی و سازمان های یهودی پرشمار هم فعالیت دارند. پس از فروپاشی شوروی در 1991 حکومت جمهوری آذربایجان برای ساخت کنیسه ها و ایجاد زیرساخت های مختلف برای جامعه یهودی 30 هزار نفری این کشور بودجه اختصاص می دهد و از این نوع طرح ها بطور جدی حمایت می کند. همین رویکرد به کلیساهای مذاهب مختلف مسیحی و طبیعتا به مساجد نیز وجود دارد. فقط این ها نیست. جمهوری آذربایجان برای کلیساها و معابد و مساجد و کنیسه های کشور همسایه، گرجستان، نیز گاز رایگان تامین می کند. مرکز آموزشی باشکوه “خاباد – اور – آونر” در باکو با کمک بنیاد حیدرعلی اف به ریاست مهربان علی اوا ساخته شده است و در مراسم گشایش آن در سال 2010، الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان شرکت کرده است. هم اکنون در باکو دو کنیسه اصلی فعالیت دارند؛ کنیسه یهودیان کوهستانی و کنیسه یهودیان اروپایی. کنیسه یهودیان کوهستانی با بودجه دولت جمهوری آذربایجان ساخته شده و در سال 2011 تحویل یهودیان کوهستانی شده است. شاید جمهوری آذربایجان تنها کشور در دنیا باشد که برای اهالی یهودی خود کنیسه ساخته است. کنیسه یهودیان اروپایی نیز در سال 2003 افتتاح شده است که ساخت آن با کمک مالی جوامع یهودی دنیا و نیز جوامع مسیحی و مسلمان فعال در جمهوری آذربایجان انجام شده است. »
جوویش ژورنال تاکید کرده است : « واقعا مناسبات ویژه ای برای جامعه یهودی در جمهوری آذربایجان وجود دارد. یهودیان در این کشور به مدت دو هزار سال است که زندگی می کنند. خان مسلمان منطقه قبا در سال 1742 برای زندگی امن یهودیان در این منطقه ، مکان ویژه ای را اختصاص داد. او از یهودیان محافظت و حمایت می کرد. در آن دوره، منطقه خان نشین قبا زود به زود هدف تهاجم بیگانگان قرار می گرفت و اشغال می شد. امروز روستای “قرمیزی قصبه” در قبا ، بزرگترین محل زندگی متراکم یهودیان پس از اسراییل و نیویورک است. “قرمیزی قصبه” حقیقتا گنجینه ای نادر است. »
جوویش ژورنال سپس برای نزدیک قلمداد کردن و مدیون دانستن یهودیان به جمهوری آذربایجان، ادعاهای مربوط به اینکه در جریان “هولوکاست”، هزاران یهودی اروپایی در جمهوری آذربایجان پناه داده شدند!، تکرار کرده و افزوده است : « هماهنگی و برادری صدها ساله آذربایجانی – یهودی ، از نخستین روز اعلام استقلال جمهوری آذربایجان به برقراری روابط قوی و راهبردی با اسراییل نیز کمک کرد و امسال سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو طرف است.»
خاخام شنئور سگال، خاخام ارشد کنیسه یهودیان اشکنازی جمهوری آذربایجان درباره کمک مالی کنسولگری جمهوری آذربایجان در لس آنجلس به مرمت کنیسه سان خوزه کالیفرنیا گفت : « من سال های طولانی است که در جمهوری آذربایجان زندگی می کنم و شاهد مناسبات حساس و سخاوتمندانه مردم و حکومت آذربایجان به جوامع مختلف دینی بوده ام. امتداد مناسبات گرم 2000 ساله آذربایجان به ملت یهود تا اراضی کالیفرنیا ، احساس عمیقی در من ایجاد می کند.»
مندل وایفلد، خاخام کنیسه خاباد سان خوزه نیز گفت : « بیان میزان روحیه بخشی و امیدبخشی این کمک به ما واقعا دشوار است. این کمک، نشانه سخاوتمندی خیلی بزرگی است. ریشه های عمیق این تصمیم، پیشینه این مناسبات و ارزش هایی که پشت این تصمیم قرار دارند، احساسی عمیق در من ایجاد می کند.

در شرایطی که پایان دادن به تبعیض میان انسان ها در دنیا غیرممکن به نظر می رسد، ارایه چنین نمونه هایی از نور و امید و همبستگی حقیقی خیلی ضروری است. »
دردانه آقایوا، نویسنده این گزارش افزوده است : « امروز جامعه خاباد در باکو در حال ساخت “میکوا” جدیدی در باکو است که البته با کمک مالی حکومت آذربایجان در حال ساخت است. حکومت آذربایجان به تامین مالی مرکز آموزشی “خاباد – اور – آونر” نیز کمک می کند. جمهوری آذربایجان همچنین با جوامع یهودی ایالت های همسایه کالیفرنیا مناسبات دوستانه محکمی دارد. جوامع یهودی کالیفرنیا نیز در روزهای سخت در کنار ما بوده اند. قتل عام خوجالی که من از آن جان سالم به در برده ام و زندانی بودنم در اردگاه شکنجه ، بارها توسط جامعه یهودی لس آنجلس یاد شده است….. اکنون من می خواهم خبرهای خوش زیادی درباره مرمت کنیسه “خانه خاباد” و مراسم های زیادی که در اینجا برگزار خواهد شد و نیز خبرهای خوش درباره “میکوا” یهودی در حال ساخت در باکو بشنوم….»

منبع: https://worldmedia.az/news.aspx?id=4756