در طی تحقیقات و محاکمه سرکردگان گروه تجزیه‌طلب حرکت النضال افشا شد
ابعاد تازه‌ای از اقدامات تروریستی حرکت‌ النضال و رابطه آن با عربستان سعودی

۲۳ بهمن, ۱۴۰۰
ابعاد تازه‌ای از اقدامات تروریستی حرکت‌ النضال و رابطه آن با عربستان سعودی

گروه تروریستی حرکت النضال (یا جنبش عربی آزادی اهواز) متشکل از تعدادی فعال تجزیه‌طلب که مسئول چندین عملیات تروریستی در خوزستان بوده است، سال‌هاست که فعالیت‌های خود را در کشورهای اروپایی مانند دانمارک و هلند و سوئد هماهنگ می‌کند. سرکردگان این گروه که به عنوان پناهنده سیاسی در دانمارک ساکن شده و تلویزیونی هم برای انتشار افکار ضدایرانی خود تاسیس کرده بودند، پس از انجام حمله تروریستی در رژه اهواز در سال ۱۳۹۷ شک پلیس را برانگیختند. پلیس دانمارک از سال ۲۰۱۸ تحقیقات خود درباره سه سرکرده این گروه تجزیه‌طلب پانعرب را آغاز کرد. پس از انجام عملیات تروریستی در رژه اهواز، حبیب نبگان این عملیات را «قهرمانانه» نامید و تمجید کرد و تستری با مصاحبه‌ای ویژه با تلویزیون تحت حمایت عربستان سعودی یعنی ایران اینترنشنال، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. این خبرگزاری در گزارش اخیر خود رسما به چند نکته در پرونده این گروه تروریستی اشاره کرده است. نخستین اینکه حرکه النضال به طور رسمی با سرویس اطلاعاتی عربستان همکاری داشته و از سایر گروهها یا افراد سیاسی در خاک اروپا نیز برای عربستان جاسوسی میکرده است! نکته دوم دریافت منابع مالی از عربستان و نکته سوم هدایت عملیات تروریستی اهواز ۱۳۹۷ توسط این گروه و به نیابت از عربستان است.

از چپ به راست: ناصر نبگان، حبیب نبگان (رهبر گروه) و یعقوب حر تستری

نظام قضایی دانمارک، سرانجام در ماه اخیر، پس از بررسی مدارک متقنی که پلیس از فعالیت‌های نضال کشف کرده بود، حبیب نبگان، تمیم فاروق بک (ناصر نبگان) و یعقوب حر تستری را با رأی هیئت منصفه به اتهام تامین مالی گسترش عملیات تروریستی در ایران و جاسوسی برای عربستان سعودی مجرم شناخت. حبیب أسیود، عضو دیگر این گروه تجزیه‌طلب، هم اکنون در ایران تحت محاکمه است.
توضیح: یعقوب حُر تستری داماد حبیب نبگان و ناصر نبگان معروف به تمیم فاروق برادر او است.
این دادگاه غیر علنی برگزار شد و ما از ابعاد گسترده و شواهد آن اطلاع چندانی نداشتیم، اما در هفته گذشته گوشه‌ای از اطلاعات این پرونده در رسانه‌های دانمارک منتشر شد که نشان از ابعاد گسترده فعالیت‌های تروریستی حرکت النضال و رابطه این گروه تجزیه‌طلب با دولت‌های منطقه دارد. در ادامه به تعدادی از این اطلاعات اشاره می‌کنیم.
• پلیس با بازرسی محل زندگی حبیب نبگان و استودیوی تلویزیون نضال تجهیزات استراق سمع و یک USB حاوی هزار و دویست پیام کشف کرد که علاوه بر مکاتبات میان نبگان با اعضای نضال درباره هماهنگی اقدامات تروریستی آنها در ایران، پرده از رابطه نزدیک آنها با دستگاه امنیتی عربستان سعودی برمی‌داشت.
• اطلاعات USB نشان می‌داد که نبگان و حرکت النضال سال‌ها به عنوان هسته جاسوسی عربستان سعودی در دانمارک کار می‌کردند.
• حرکت النضال از ماموران امنیتی عربستان درخواست اطلاعات درباره پایگاه‌های نظامی و استقرارموشک و پهباد در ایران داشت. همچنین به عنوان جاسوس عربستان، اهداف جاسوسی در اروپا را شناسایی می‌کرد و اطلاعات تعدادی سازمان و فرد در دانمارک، سوئد، نروژ و هلند را جمع‌آوری و به دستگاه امنیتی سعودی تحویل داده بود.
• پلیس دانمارک کشف کرد که حرکت‌النضال یک شاخه نظامی برای انجام عملیات تروریستی دارد. بنا بر اطلاعات کشف شده، نبگان در گفتگویی با تستری می‌گوید که دولت دانمارک فعالیت‌ّای نظامی ما را تحمل نمی‌کند باید فاصله خود را با شاخه نظامی حفظ کنیم، اما تاکید می‌کند این به معنای کنار گذاشتن فعالیت نظامی نیست.
• شواهد مورد استناد در دادگاه نشان می‌دهد که حرکت النضال از گروه‌های عملیاتی در خاک ایران که تسلیحاتی مانند بمب‌های خیابانی، اسلحه‌های خودکار، خمپاره‌انداز و نیز اقداماتی مانند آدم‌ربایی برای بی‌ثبات کردن ایران استفاده می‌کردند، حمایت می‌کرده است.
• یکی از مکاتبات نبگان با یک عامل تروریستی نضال ساکن هلند نشان می‌دهد که نبگان به او درباره انجام عملیات تروریستی در ایران با استفاده از «کمین در خودروی حامل مواد منفجره» می‌گوید
• مکاتبات کشف شده نشان می‌دهد که نبگان بار دیگر در مدت زمان میان ۱۷ مرداد تا سوم مهر ماه ۱۳۹۷، درباره انجام حملات ترویستی در خاک ایران با عامل نضال در هلند مکاتبه داشته. آنها درباره ترور نیروهای امنیتی، آتش‌زدن بانک‌ها، حمله به کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس، و تامین تسلیحات و تجهیزات برای اقدامات تروریستی مکاتبه داشتند.
• آنها حتی درباره ترور سربازان وظیفه هم گفتگو داشتند. نبگان در پاسخ به پیشنهاد عامل نضال ساکن هلند درباره ترور سربازان وظیفه، می‌گوید «آنها که اهمیت ندارند»، و آن یکی می‌گوید «بالاخره نظامی هستند».
• شواهد نشان می‌دهد که اعضای این گروه تروریستی با ماموران اطلاعاتی سعودی در ملاقات‌هایی داشته‌اند.

موضوع این ملاقات‌ها پشتیبانی از «اقدامات و حملات [در خاک ایران] و تأمین تجهیزات نظامی از جمله راکت‌انداز و اسلحه های خودکار، آموزش نظامی و تأمین مالی» بوده است.
• نبگان، برادر کوچکترش ناصر (همان تمیم فاروق بک) و حرّ تستری میلیون‌ها کرون پول از سرویس امنیتی عربستان سعودی دریافت کرده و میان دو گروه در ایران تقسیم کرده‌اند.
• حرکت النضال همچنین با مأموریت از سوی عربستان سعودی از تأسیسات نظامی ایران جاسوسی می‌کرده. از جمله این تأسیسات به سیستم‌های پدافند هوایی در شماری از تأسیسات هسته‌ای ایران، محل استقرار فرماندهان نظامی ایرانی، پایگاه‌های موشکی زیرزمینی و پایگاه‌های نظامی در ایران می‌شده.
• خبرگزاری دانمارکی DR به فهرستی حاوی ۱۰۰ گروه و شخص که حرکت‌النضال از آنها جاسوسی می‌کرده دست پیدا کرده است. این اشخاص و سازمان‌ها در دانمارک، نروژ، سوئد و دیگر کشورهای غربی ساکن بوده‌اند. در این فهرست، روابط شخصی و سیاسی افراد و گروه‌های تحت جاسوسی ذکر شده و در بعضی موارد، از آنها به عنوان «دشمن عربستان سعودی» یاد شده است.
• این خبرگزاری همچنین به مدارکی از رابطه حرکت‌ النضال با سرویس امنیتی عربستان سعودی دست یافته.
• دولت دانمارک گروه حرکه النضال را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و تلویزیون این گروه تجزیه‌طلب و نفرت‌پراکن را تعطیل کرده است.
• سفارت عربستان سعودی در دانمارک با ارسال یادداشتی به خبرگزاری DR در دانمارک، هر گونه مشارکت در «جنگ نیابتی» در خاک دانمارک یا هرجای دیگر را تکذیب کرده است.

پ ن: وب سایت اهوازنا.نت متعلق به شاخه انشعابی حرکه النضال معروف به مکتب اعلامی طی یادداشتی به قلم عادل السویدی سرکرده این گروه به موضوع همکاری شاخه حبیب نبگان با سرویس اطلاعاتی عربستان از سال 2012 اشاره کرده و نوشته است.

منابع:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/hemmelig-spionageliste-gruppe-i-ringsted-spionerede-saudi-arabien-mod-personer-i
https://www.dr.dk/nyheder/indland/aflytning-af-tv-station-i-ringsted-og-hemmelige-chatsamtaler-afsloerer-stoette-til

Major espionage case in Denmark triggered by Iranians in Norway – Human Rights Service


http://www.ahwazona.net/art/s/115