نخستین اطلس نقشه های جغرافیای آذربایجان منتشر شد

۲۳ آبان, ۱۳۹۴
نخستین اطلس نقشه های جغرافیای آذربایجان منتشر شد

به ۱۹۰ نقشه و تصویر جغرافیایی در فرایندی دو هزار ساله ( از سده نخست تا بیستم میلادی) محدوده‌ی آنجا را مشخص نموده است. آذربایجان تاریخی با سرزمین، شهرها و آبادی‌ها و مردمان استان‌های کنونی آذربایجان شرقی ، غربی، و اردبیل ایران است که؛، هویت واقعیت و معنا می‌یابد. هرچند در جریان پر رویداد و طولانی چند هزاره موجودیت تاریخی فراز و فرودهای قلمرویی نیز به خود دیده است.

این اسناد مصور از میان آثار برجسته ترین نقشه نگاران تاریخ کارتوگرافی انتخاب شده‌اند و بسیاری از آنها برای نخستین بار است که در یک متن چاپی معرفی می شود. نقشه‌ها با رویکرد توصیفی- تطبیقی مطالعه شده‌اند به این معنا که همراه هر نقشه ابتدا شرحی از زندگانی نقشه‌نگار، شیوه و الگوی ترسیمی وی ارائه، سپس مفاهیم و اسامی محدوده آذربایجان روی نقشه استخراج و با موقعیت‌های کنونی تطبیق داده شده است.

کتاب مزبور توسط انتشارات ندای تاریخ در پاییز ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است. قیمت کتاب 110 هزار تومان می‌باشد. علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتاب با شماره 02166409025 تماس بگیرند.

آدرس مؤسسه و انتشارات ندای تاریخ: تهران، خ انقلاب اسلامی، خ فخر رازی، ساختمان باران (پلاک 56) ورودی دوم، ط دوم، واحد 206