واکنش گسترده در آذربایجان به هتاکی گوناز نسبت به ائمه اطهار

۲۰ آبان, ۱۳۹۴
واکنش گسترده در آذربایجان به هتاکی گوناز نسبت به ائمه اطهار

تلویزیونی گوناز در حالی که در شامگاه 17 آبان قصد تحریک مخاطبین به شوروش  و بر هم زدن امنیت شهر را داشت به ائمه اطهار (ع) نیز توهینی از جنس فیتیله ای ها کرد که البته زبان از بازگویی آن قاصر است.
در همین راستا واکنش های گسترده ای در میان فعالان فرهنگی و مذهبی تبریز و اردبیل دیده می شود. شماری از مداحان و فعالان مذهبی کمپین «غلامان ترک اهل بیت» را راه اندازی کرده اند و از عموم مردم و نخبگان خواسته‌اند تا به این کمپین بپیوندند.
البته چنین گستاخی از سوی ارتجاع قومی به هیچ روی تعجب برانگیز نیست. جریان قومی همواره تشیع را به عنوان سدّ در مسیر تغییر روایت های تمایز و تعلق آذربایجانی‌ها تلقی کرده است و هیچ قداست و جایگاهی برای آن قائل نیست. از نظر این گفتمان، شیعه‌بودن مردم آذربایجان به خودی خود آنها را «ایرانی تر» کرده است و مزاحم ادغام آنها با ترکان عثمانی می‌شود. چنین سایت هایی در دو دهه گذشته در جمهوری باکو نیز مستمرا پیدا شده است. ولی آیا ما باید اجازه این کار را بدهیم؟ رشد قوم گرایی ممکن است تبدیل به دشمن مذهب و دیانت مردم شود؟
از سوی دیگر باید پرسید از چه زمانی گویش محلی برای ما آذربایجانی‌ها جزو مقدسات شده است؟ به راستی لهجه و گویش چه اهمیتی دارد که عده‌ای به خاطر آن حاضراند به ساحت ائمه نیز توهین کنند و مذهب تشیع را قربانی سازند.
حال باید دید مسولان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که تا دیروز به خاطر تمسخر لهجه در برنامه تلویزیونی کودکان چنان برافروختگی و رشادت از خود نشان می‌دادند به خاطر توهین به ساحت ائمه و جایگاه تشیع از سوی بزرگ ترین نفرت پراکنان قومی چه خواهند کرد؟
توهین به ائمه از سوی معرکه گیر شیکاگو، صرفا توهین به آذری ها نیست، توهین به همه ملت ایران است. تشیع رمز ماندگاری و بقای کشور ما در طول تاریخ بوده است و اهمیت دینی، ملی و تاریخی برای ما دارد.
البته پیش از اینکه قوم گرایان را در این خصوص شماتت کنیم باید مسئولان استانی و محلی خودمان را مقصر تمام این رخدادها بدانیم. صدر تا ذیل مسئولان کشوری و لشکری استان‌های شمالغرب در این خصوص مقصر اند و باید پاسخگو باشند. کسانی که اجازه رشد قوم‌گرایی در منطقه از سال 1388 را دادند و چشم خود را بر شعارهای قومی که در تریبون های تراکتوری سرداده می شد بستند تا جیب خودشان پر از پول و پورسانت شود، مسئولانی که به نشریات قوم گرا مانند آغری، آناوطن، دورنا و… پول، امکانات و یارانه دولتی دادند تا قوم‌گرایی و تبلیغ علیه ایران را با پول دولت ایران  ترویج دهند، به این فکر نکردند که روزی خواهد رسید که همین عده در مقابل ارزش‌های ما نیز خواهند ایستاد؟
البته ما کاملا نا امید هستیم. مسئولان ما افرادی شعار زده و بی تفاوت اند. قطعا موضوع توهین به ائمه اطهار نیز با بیانیه‌های تشریفاتی و نمایشی و بدون ریشه یابی مساله و اقدام بنیادین فیصله داده خواهد شد. از هفته بعد نشریات رنگین قومیت‌گرا با بودجه‌های دولتی و رانت‌های کلان در دکه های مطبوعاتی ظاهر خواهند شد و در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید و «تیشه های بران» با پول ملت برای «ریشه های ایران» آماده خواهند شد.