پروپاگاندای جنگ با فیلم‌های جعلی
تبلیغات جعلی برای نمایش کارآیی بایراکدار

۱۰ اسفند, ۱۴۰۰
تبلیغات جعلی برای نمایش کارآیی بایراکدار

خبرگزاری بی بی سی انگلیسی در گزارشی به اخبار و فیلم‌های جعلی در جنگ اوکراین پرداخته است. دو طرف جنگ، با انتشار فیلم‌ها و تصاویر جعلی به دنبال نشان دادن برتری و موفقیت‌های خود هستند.

برخی از این فیلم‌ها مربوط به منازعات قدیمی هستند، برخی مربوط به بازی‌های دیجیتالی شبیه‌سازی جنگ و سندیت برخی دیگر را هم مشکل بتوان اثبات کرد.

به گفته بی بی سی، بعضی از این فیلم‌ها حتی در صفحات مجازی و کانال‌های تلویزیونی رسمی مانند تلویزیون دولتی ترکیه یا بی بی سی ترکی نیز منتشر شده‌اند.

یکی از این فیلم‌های جعلی که نخست در فیسبوک و توییتر منتشر و به طور گسترده در فضای مجازی پخش شده، مدعی است که پهبادهای بایراکدار TB2 ارتش اوکراین موفق به نابودی قابل توجه نیروها و تجهیزات روسی شده‌اند. با این حال این فیلم متعلق به جنگ سوریه در سال ۲۰۲۰ است و قدیمی است. با این تفاوت که منتشرکنندگان آن، زاویه فیلم را تغییر داده‌اند شاید تشخیص بی‌ربط  بودن آن با جنگ اوکراین دشوار شود.

***

گفتنی است دولت ترکیه با تبلیغات فراوان درباره عملکرد پهبادهای بایراکدار در جنگ قراباغ ۲۰۲۰، موفقیت‌هایی در یافتن مشتری‌های جدید برای این سلاح به دست آورده بود. با این حال، عملکرد این پهبادها با گذشت چند روز از جنگ اوکراین به شدت زیر سوال رفته است. ترکیه پیشتر ۶ فروند پهباد بایراکدار TB2 به اوکراین فروخته بود که بنا به گزارش برخی منابع، از جمله گزارش وزارت دفاع روسیه، ۴ فروند از آنها در روزهای گذشته در طول جنگ اوکراین ساقط شده‌اند.