حمله اوباش قوم‌گرا به خانه سالمندان نقده/ نشانه‌هایی از ظهور بنیادگرایی قومی در استان آذربایجان غربی

۱۸ مهر, ۱۳۹۴
حمله اوباش قوم‌گرا به خانه سالمندان نقده/ نشانه‌هایی از ظهور بنیادگرایی قومی در استان آذربایجان غربی

  مراسم جشن خانه سالمندان و اداره بهزیستی نقده در ” هفت کانیان ” به دلیل تهدید و عربه کشی چماقداران قومگرا که مجهز به قمه و چاقو بودند، لغو شد.این مراسم که قرار بود از سوی اداره بهزیستی و خانه سالمندان نقده در ساعت 3 بعد از ظهر روز جمعه آغاز شود و دارای مجوز رسمی از فرمانداری بود، به ناگاه با حضور چند نفر قمه کش که شعارهای افراطی قومگرایانه سر داده بودند، متشنج شد و برگزارکنندگان ترجیح دادند با لغو مراسم و ترک محل، جلوی حوادث ناگوار احتمالی برای سالمندان را بگیرند. گزارش خبرنگار روانگه حاکیست که ظاهرا دلیل حمله چماقداران ، درج عبارت ” عسل طلایی کردستان ” به عنوان اسپانسر مراسم در ذیل بنرهای آویخته در محل بود. چماقداران عبارت “عسل طلایی کردستان” را پاره کرده و مجریان مراسم را به شدت تهدید کردند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که جامعه روشنفکری آذربایجان بارها نسبت به ظهور بنیادگرایی قومی در منطقه در سایه تسامح و میدان دادن مسئولان فرهنگی، استانداری و امنیتی هشدار داده‌بودند.

حضور نشریات و خبرگزاریهای «نفرت پراکن قومی» که از طریق بودجه‌های دولتی تغذیه شده و علیه تمامیت‌ارضی و امنیت شهروندان کُرد فعالیت می‌کنند زمینه مساعدی برای ظهور و بروز حرکت‌هایی از این دست فراهم‌آورده است. جالب اینکه بعد از گذشت یک هفته از این حمله هنوز هیچ خبری از سوی مقامات انتظامی و امنیتی استان دال بر دستگیری و برخورد با این اوباش دریافت نشده است. این در حالی است که مصداق و تعریف قانونی این فعل در قانون مجازات اسلامی «محاربه» است.

تهدیدات امنیتی قوم گرایانه در استان آذربایجان غربی رو به افزایش است و چنین اقداماتی نشان میدهد که ترک گرایی در منطقه تبدیل به تهدیدی بالفعل علیه امنیت منطقه شده است تا جایی که به سالمندان نیز رحم نمی کند. بیم آن می رود که با عدم برخورد قضایی با این دست از اوباش ، زمینه مساعد برای حضور جریانهای تروریستی کردنما و اقدامات تلافی جویانه نیز محیا شود.