حمله موشکی ترکیه به راس‌العین
لشکرکشی ترکیه به سوریه

۷ خرداد, ۱۴۰۱
لشکرکشی ترکیه به سوریه

الجزیره- نیروهای ارتش ترکیه در جدیدترین تحرکات خود در شمال سوریه، مواضع «نیروهای دموکراتیک سوریه» را در شرق شهر رأس العین سوریه هدف قرار دادند.

در همین ارتباط اعلام شده است که ارتش ترکیه با ورود یک ستون بزرگ نظامیان خود از گذرگاه باب السلامه به سمت مناطق شمالی سوریه حملات خود را آغاز کرده است.

این حملات و تجاوز نظامی ارتش ترکیه به مناطقی در شمال عراق و سوریه به بهانه مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی مناطقی صورت گرفته و همزمان برخی منابع تصاویر و فیلم‌هایی از ورود ستون‌های نظامی ارتش ترکیه را به شمال سوریه و عراق منتشر کرده اند.

حملات و بمباران ترکیه در منازق شمال عراق و سوریه در حالی انجام شده که یک روز قبل از آن گزارش‌هایی درباره خروج نیروهای روسیه از شمال سوریه منتشر شده بود و همزمان رسانه‌های ترکیه عملیات نظامی احتمالی ارتش این کشور در شمال سوریه را مورد گمانه زنی و تحلیل قرار داده بودند، تحلیلی که چند ساعت پس از شبکه‌ها و رسانه‌های ترکیه از میدان نظامی سر برآورد.

پیشتر نیز «رجب طیب اردوغان»؛ رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که در نظر دارد تا منطقه‌ای به عمق ۳۰ کیلومتر را در خاک سوریه ایجاد کند.

‌اردوغان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری پس از جلسه کابینه اش گفته بود: «افراد و گروه‌هایی با انواع حمایت‌ها از سازمان‌های تروریستی تهدیدی برای ترکیه به شمار می‌روند که باید از رفتار متکبرانه خود دست بکشند. ما در حال کار برای تکمیل اهداف خود هستیم تا یک منطقه امنیتی ۳۰ کیلومتری در امتداد مرزهای جنوبی خود ایجاد کنیم.»

‌به گفته اردوغان این عملیات برای ایجاد یک منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه انجام خواهد شد.

اکنون که این حملات از سوی ارتش ترکیه در حال انجام است، می‌توان انتظار داشت که فصل جدیدی از اشغالگری در شمال سوریه آغاز شود و همچنین بمباران‌ها در شمال عراق احتمالاً با واکنش تند مقامات بغداد روبرو خواهد شد.

مقامات دولتی در دمشق و بغداد پیشتر تجاوز ارتش و نیروهای اشغالگر ترکیه در شمال سوریه و عراق را به شدت محکوم و خواستار توقف اقدامات نظامی ترکیه شده بودند.