اردوغان اعلام کرد
ترکیه در صدد تهاجم به سوریه است

۹ خرداد, ۱۴۰۱
ترکیه در صدد تهاجم به سوریه است

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که دولتش همچنان به دنبال حمله به سوریه برای دور کردن کردهای سوریه از مناطق شمالی این کشور است. ترکیه برای این تهاجم منتظر اجازه آمریکا نمی‌ماند.

اردوغان در مصاحبه‌ای حین سفر هوایی‌اش به سوی باکو گفت «همانطور که همیشه گفته‌ام، یک شب ناگهان بر سر آنها خراب خواهیم شد». اردوغان با منتسب کردن حضور کردهای سوریه در شمال این کشور به تروریسم گفت «اگر ایالات متحده سهم خود را در مبارزه با تروریسم ادا نکند ما چه خواهیم کرد؟ ما کار خود را خواهیم کرد.»

اردوغان اضافه کرد که ترکیه بدون مقرر کردن جدول زمانی، طرح تجاوز به خاک سوریه به قصد به گفته او تهاجم به «یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه (ی پ گ)» را دارد. این گروه از نظر ترکیه تروریستی است در حالیکه ایالات متحده از این گروه کردی در جنگ با داعش در سوریه حمایت می‌کرد. امری که مورد مخالف ترکیه از آغاز بود.

وزارت خارجه ایالات متحده از تصمیم ترکیه به تهاجم به سوریه ابراز نگرانی و اعلام کرده است که تهاجمی جدید موجب تزلتزل در ثبات منطقه شده و نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌ٔدهد.

در سال ۲۰۱۹ که ترکیه اقدام به عملیات اشغالگرانه در شمال سوریه و علیه ی پ گ کرد، با محکومیت بین‌المللی مواجه شد و شماری از کشورها از جمله فنلاند و سوئد دست به تحریم تسلیحاتی ترکیه زدند. حالا آنکارا با مانع‌تراشی بر سر راه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، در حال انتقام‌گیری است.

منبع: رادیو اروپای آزاد