در حاشیه گزارش روزنامه‌نگار اسرائیلی
ترکیه به بازوی اسرائیل علیه ایران تبدیل شده؟

۲۶ خرداد, ۱۴۰۱
ترکیه به بازوی اسرائیل علیه ایران تبدیل شده؟

یک تحلیلگر اسرائیلی ضمن افشای روابط اطلاعاتی محکم میان حکومت‌های اسرائیل و ترکیه، به واکنش احتمالی آنکارا در خصوص ائتلاف دفاعی-منطقه‌ای علیه ایران پرداخت.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مستشرق اسرائیلی «تزوی بارئیل» که به عنوان تحلیلگر در روزنامه «هاآرتص» کار می‌کند، فاش کرد، سازمان اطلاعات ترکیه به ریاست «هاکان فیدان» روابط کاری خود را با رژیم اسرائیل حتی در زمان قطع روابط دوجانبه حفظ کرده است.

وی مدعی شد: روابط جدید میان ترکیه و کشورهای منطقه و اسرائیل و روابط متشنج با ایران، ترکیه را به بازویی حیاتی در مبارزه اسرائیل علیه فعالیت‌های به گفته وی «تروریستی» ایران تبدیل کرده است.

بارئیل در تحلیل خود مدعی شد، بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، اطلاعاتی که موساد در روزهای اخیر به ترکیه داده منجر به کشف هسته‌ای شده که برای اجرای عملیات و قتل اسرائیلی‌ها در ترکیه در انتقام ترور دانشمندان و اعضای سپاه جمهوری اسلامی ایران برنامه ریخته بوده است.

وی ادامه داد، ترکیه همچنان ایران را شریک اقتصادی مهم و یک جزء اصلی سیاست خارجی خود می‌داند که به دنبال شبکه ارتباطی محکم با تمام کشورهای منطقه است اما «زمانی که آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران تلاش می‌کند و واشنگتن اعلام می‌کند یکی از دلایل سفر ماه آینده جو بایدن به کشورهای منطقه، امنیت اسرائیل است ترکیه دوست ندارد که خارج از این ائتلاف باقی بماند و منتظر است که اسرائیل به نوبه خود در ادغام ترکیه در این ائتلاف سهیم شود و از اینجا ترکیه شروع به احیای روابط خود با واشنگتن کند.» به بیان دیگر آنطور که بارئیل به نقل از منابع خود نقل کرده، ترکیه معتقد است که اصلاح و تجدید روابط با واشنگتن از دروازه تل‌آویو می‌گذرد.

هفته جاری، کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل مدعی شد، سازمان امنیت اسرائیل در تلاش برای خنثی‌سازی «حمله انتقام جویانه ایران» در ترکیه است و هشدار سفر به ترکیه همچنان برقرار است.

این شبکه در ادامه ادعا کرد: «این ترس از این واقعیت ناشی می‌شود که ایرانی‌ها برای انتقام گرفتن در پاسخ به ترورهای منتسب به اسرائیل که برخی از آنها به موساد نسبت داده می‌شود، مصمم هستند. ایرانی‌ها به دلیل ناکامی در دستیابی به مقامات و شخصیت‌های ارشد اسرائیلی، در راستای هدف گرفتن گردشگران اسرائیلی در خارج کار می‌کنند».

همچنین مقامات مختلف حکومت اسرائیل طی روزهای اخیر بارها به اسرائیلی‌های که به ترکیه سفر کرده‌اند، هشدار داده‌اند و خواستار بازگشت آنها شده‌اند.

در همین رابطه، روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن اداره عملیات ارتش اسرائیل به تمامی افسران، کارمندان دائمی و سربازان خود درخاک ترکیه دستور داد که هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند.

منبع: همشهری