گزارشی از سفر سیمونیان به ایران
دیدار رئیس مجلس ملّی ارمنستان با مقامات ارشد ایران

۲۷ خرداد, ۱۴۰۱
دیدار رئیس مجلس ملّی ارمنستان با مقامات ارشد ایران

رئیس جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس مجلس ارمنستان مطرح کرد:
💢 سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه است

عصر چهارشنبه ۲۵ خرداد رئیس جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی رسمی میزبان رئیس مجلس ارمنستان بود. آیت‌الله رئیسی در این دیدار با «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با همه کشورهای همسایه و دوست از جمله ارمنستان است، افزود: دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی دارند.

رئیس جمهور تعاملات پارلمانی ایران و ارمنستان را در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور موثر و سازنده ارزیابی و خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی باید راهکارهای ارتقای سطح تعاملات تهران و ایروان را بررسی و در مسیر تحقق این راهکارها گام‌های عملی بردارد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ژئوپلتیک بالایی برخوردار است که زمینه تقویت همگرایی منطقه‌ای و گسترش صلح و رفاه میان ملت‌های منطقه از اقیانوس هند و خلیج فارس و دریای سیاه تا اروپا را فراهم می‌آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تمام کشورهای منطقه است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه طرح، تعامل و گفتگویی برای تامین صلح و آرامش با محوریت و نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حمایت می‌کند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: معتقدیم گفتگو میان کشورهای منطقه تنها مسیر حل و فصل مسائل است و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها نمی‌تواند گرهی از مشکلات باز کند، بلکه گره مسائل و مشکلات منطقه را کور می‌کند.

آقای «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش اهمیت زیادی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و ترانزیتی با ایران قائل است، گفت: دو کشور از امکانات و ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گسترش مناسبات در عرصه‌های مختلف برخوردارند.

رئیس مجلس ارمنستان ضمن قدردانی از مواضع سازنده کشورمان نسبت به تحولات منطقه، گزارشی از آخرین تحولات قفقاز ارائه کرد و اظهار داشت: امیدواریم جمهوری اسلامی ایران با نگاه به آینده نقش فعال‌تری در تحولات منطقه ایفا کند.

 

در دیدار رؤسای مجلس ایران و ارمنستان مطرح شد:
💢 تأکید بر همکاری‌های دوجانبه برای تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و توسعه روابط اقتصادی

آلن روبرتی سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان پیش از ظهر چهارشنبه، ۲۵ خردادماه با حضور در مجلس شورای اسلامی با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار، سفر رئیس مجلس ارمنستان به ایران را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: اولویت مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، ارتباط با همسایگان بوده و امروز که در برهه حساسی از شرایط منطقه‌ای قرار داریم، لازم است همکاری‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای توسعه یابد.

رئیس مجلس با بیان اینکه قرن حاضر، قرن آسیا است، اظهار داشت: امروز همه شاخصه‌های اقتصادی، تولید، جمعیت، فناوری و نظامی تغییر کرده که در این میان شرایط غرب آسیا و اوراسیا نیز ویژه تر شده و جنگ روسیه و اوکراین نیز سرعت و شتاب این تحولات را بیشتر کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اهمیت منطقه غرب آسیا و قفقاز، روابط راهبردی و دوجانبه را بسیار حساس کرده است، گفت: روابط ایران و ارمنستان در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و مواضع قطعی جمهوری اسلامی در خصوص کشورهای همسایه به ویژه ارمنستان، صلح، آرامش و ثبات است به‌خصوص که می‌دانیم رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه به دنبال منافع خود و برهم زدن امنیت منطقه هستند، لذا ما کشورهای همسایه باید به این موضوعات توجه کنیم.

قالیباف مهم‌ترین زمینه ارتباطی میان ایران و ارمنستان را در حوزه اقتصاد تعریف کرد و اظهار داشت: حمل‌ونقل مهم‌ترین بحث حوزه اقتصادی میان دو کشور است که منجر به تبادل کالا و انرژی و ارتباط میان کشورها می‌شود لذا با صراحت می‌گویم علیرغم اهمیتی که حوزه حمل‌ونقل دارد، هنوز اقدامی برای تسریع آن صورت نگرفته است. این در حالی است که ما از جهت برقراری امنیت ملی و منطقه‌ای و توسعه همکاری‌ها، نیازمند برقراری کریدور شمال-جنوب هستیم اما هر دو طرف درگیر بروکراسی‌های اداری هستیم لذا دولت‌ها و پارلمان‌های دو کشور باید هرچه سریع‌تر این موضوع را در اولویت قرار داده و مسیر جاده و ریلی را ایجاد کنند.

وی در ادامه انتقال انرژی گاز و برق را به‌عنوان دومین موضوع مهم در حوزه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و افزود: امیدواریم این سفر بتواند با افزایش همکاری‌های پارلمانی و تدوین زمان‌بندی مشخص، منجر به توسعه روابط اقتصادی شود که هر دو کشور بتوانند در پی آن، از تجارت محدود به 500 میلیون دلار به تجارتی با سود بالغ بر چندین میلیارد دلار برسند.

قالیباف همچنین با بیان اینکه با برطرف شدن مشکلات اداری، بخش خصوصی ایران آمادگی کامل برای همکاری با ارمنستان در حوزه‌های مختلف را دارد، عنوان کرد: در صورت رفع موانع خدمات مهندسی ایران می‌تواند در زمان کوتاه و با بهترین کیفیت، مسیرهای حمل و نقلی را ایجاد کند.

رقالیباف در ادامه با ابراز امیدواری برای حل و فصل مسائل میان ارمنستان و آذربایجان در نتیجه مذاکرات اصولی، گفت: امیدواریم اختلافات خاتمه یافته و به صلحی پایدار برسیم که جمهوری اسلامی ایران در این راستا از گفت‌وگوهایی در چارچوب احترام متقابل حمایت می‌کند چرا که امنیت و آرامش همه کشورهای منطقه به خصوص قفقاز برای همه ما مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: گسترش زیرساخت‌ها و کمک به احداث آنها، امری مؤثر در توسعه روابط است که جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این خصوص آمادگی کامل دارد و گروه‌های دوستی پارلمانی نیز می‌توانند برای تسهیل روابط مؤثر باشند.

در این دیدار آلن روبرتی سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان نیز با اشاره به عمق روابط ارمنستان و ایران که بر پایه دوستی و فرهنگ مشترک بنا شده است، گفت: جنگ ۴۴ روزه پیامدهای زیادی برای ارمنستان داشت که لازم است از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آن و حمایتی که نسبت به حفظ تمامیت ارضی کشورها صورت داد، تشکر کنم.

وی در ادامه نظرات جمهوری اسلامی ایران در منطقه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: امکانات و ظرفیت‌های بسیاری برای برقراری تجارت و توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد لذا باید از فرصت‌ها استفاده کرد.

روبرتی سیمونیان با بیان اینکه در توسعه حمل و نقل نمی‌توان امنیت را نادیده گرفت، گفت: اگر صلح و امنیت در منطقه برقرار شود، محدودیت‌ها از مسیرهای جاده‌ای و ریلی نیز برداشته خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه از سوی رئیس جمهور ارمنستان دستور اکید مبنی بر ممنوعیت بروکراسی وجود دارد، اظهار داشت: ارمنستان تمام تلاش خود را کرده است تا در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های بعد از انقلاب ارمنستان، سرعت بیشتری به تکمیل کریدور شمال-جنوب بدهد تا تبدیل به شاهراه ترانزیتی شده و شمال به جنوب و شرق به غرب را به هم متصل کند.

 

دیدار رئیس مجلس ملّی ارمنستان با وزیر خارجه ایران
💢 امیرعبداللهیان: ارمنستان بخش لاینفک کریدور بین المللی خلیج فارس دریای سیاه است/ ایران از اصل تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی حمایت می‌کند
سیمونیان: توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور را خواهانیم/ آماده تأسیس سرکنسولگری در تبریز هستیم

آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی جمهوری ارمنستان که به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی‌برای تهران سفر کرده است عصر پنجشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ملاقات کرد.

در این دیدار امیرعبداللهیان, ارمنستان را کشور دوست و همسایه مهم جمهوری اسلامی ایران خواند و با استناد به مناسبات سیاسی سطح عالی دو‌کشور بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های متنوع دو‌کشور تاکید کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای مبادلات تجاری با ارمنستان تا سطح یک میلیارد دلار در سال اعلام نمود کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری انرژی و‌ حمل و نقل را دو حوزه مهم همکاری دو کشور خواند و ارمنستان را بخش لاینفک کریدور بین المللی خلیج فارس دریای سیاه دانست و از آمادگی شرکت های ایرانی برای تکمیل طرح های زیر بنایی ارمنستان به ویژه در حوزه حمل و نقل خبر داد

امیرعبداللهیان همچنین با استناد به موضع اصولی کشورمان مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه بر تغییرناپذیر مرزهای بین‌المللی و لزوم احترام به حق حاکمیت کشورهای منطقه تاکید کرد و تصریح نمود برقراری صلح و آرامش در قفقاز از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و در این راستا همچون گذشته از ارایه کمک دریغ نخواهد ورزید و آماده است تا از تمامی ظرفیت های خود برای حل و فصل اختلافات میان ارمنستان و آذربایجان استفاده نماید .

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین نسبت به برگزاری دور دوم گفتگوهای کشورهای الگوی ۳+۳ در جمهوری اسلامی ایران در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری نمودند.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی جمهوری ارمنستان نیز در این ملاقات با ابراز خرسندی از روند گسترش مناسبات دو کشور در سطح دوجانبه و در مجامع بین‌المللی، اظهار داشت جمهوری ارمنستان اهمیت خاصی برای جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور موثر و با نفوذ در منطقه قایل بوده و بر توسعه روابط با کشورمان اهتمام ویژه دارد.

رئیس مجلس ارمنستان در بخش دیگری با تصریح بر این که کشورش در مسیر صلح آمیز در منطقه حرکت می‌کند، خواستار مساعدت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد معاهده دو جانبه صلح با جمهوری آذربایجان گردیدند.

سیمونیان در ادامه با استقبال از توسعه همه جانبه روابط دو کشور اظهار داشت: کشورش هیچ محدودیتی برای توسعه ی روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی همچنین تأسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان سیونیک را نقطه عطف در مناسبات دو کشور خواند و از آمادگی ارمنستان برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز خبر داد.