باکو تهدید می‌کند
علیف بار دیگر ارمنستان را تهدید به اقدام نظامی کرد

۲۷ خرداد, ۱۴۰۱
علیف بار دیگر ارمنستان را تهدید به اقدام نظامی کرد

الهام علیف در مراسم افتتاحیه نهمین اجلاس باکو با محوریت «چالش‌های نظم جهانی» گفت اگر ایروان به طرح باکو در مذاکرات قراباغ تن ندهد، علیه این کشور اقدام نظامی می‌کند.

علیف همچنین مدعی شد که باکو مبنایی تاریخی برای زیر سوال بردن تمامیت ارضی ارمنستان دارد! او در اظهاراتی شاذ گفت «تاریخ سده گذشته به وضوح نشان می‌دهد که دولت شوروی سابق زنگزور را که بخشی تاریخی از کشور ما بوده، در نوامبر ۱۹۲۰ از ما گرفته و به ارمنستان داده». وی مدعی شد که «بنابراین چرا ما نباید در مورد زنگزور غربی ادعای ارضی کنیم؟»

علیف در حالی به تاریخ استناد می‌کند و از تاریخ کشور خود سخن‌سرایی می‌کند که تنها دو سال پیش از زمان مورد ادعای او، یعنی در ۱۸ مه ۱۹۱۸ بود که گروهی در بادکوبه به رهبری رسول‌زاده مدعی تشکیل حکومت و استقلال از روسیه انقلاب‌زده شده بودند و ادعای حاکمیت بر خانات شمال ارس را مطرح کردند. آنها پیش از آنکه بتوانند حاکمیت خود را بر خانات اعمال کنند، ار صحنه روزگار محو شدند و احتمالا تنها محصول آنها، سرقت نام استان ایرانی جنوب ارس یعنی آذربایجان بر حکومت خود بود که آن را «جمهوری دموکراتیک آذربایجان» نامیدند. سرقتی که همان زمان با اعتراض دولت ایران و تعدادی از روشنفکران و فعالان ایرانی روبه‌رو شد.

الهام علیف در این سخنرانی اخیر خود، پس از استناد به موضوعات خیالی و جعلی در تاریخ، ارمنستان را به عملیات نظامی تهدید کرد و گفت «ارمنستان نباید درس‌های جنگ دوم قراباغ را فراموش کند و باید خوب آنها را یاد بگیرد».

بخش مهم سخنان علیف این بود که وی خواهان انجام طرح مورد نظر خود برای ساخت کریدور از خاک ارمنستان شد. به نظر می‌رسد تهدید اخیر علیف نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان پیرو عدم قبول طرح کریدور از سوی ارمنستان باشد.

چند روز پیش پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با رد صریح درخواست باکو مبنی به ایجاد کوریدور از جنوب ارمنستان، گفت «اصطلاح کریدور برای ما غیرقابل قبول است، برای ما خط قرمز است، زیرا در منطقه ما بر اساس بیانیه سه‌جانبه‌ای که در ابتدای صحبت‌هایمان به آن اشاره کردم، یک خط قرمز داریم. این کریدور تنها “لاچین” است که قراباغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند.»