سفر ولیعهد عربستان به ترکیه
اردوغان، دست به دامن بن سلمان

۱ تیر, ۱۴۰۱
اردوغان، دست به دامن بن سلمان

رویترز-محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای نخستین بار پس از سالها تلاطم روابط با ترکیه، وارد آنکارا می‌شود تا با رئیس جمهور ترکیه دیدار و مذاکره داشته باشد. اردوغان که مدتی پیش به ریاض سفر کرده بود به دنبال عادی‌سازی روابط با عربستان است که پس از قتل خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی در ترکیه و واکنش حکومت ترکیه مختل شده بود.

بن سلمان با این دیدار به دنبال بازساری چهره خود در آن سوی خلیج فارس است و اردوغان در پی جلب حمایت مالی برای احیاء اقتصاد بحران‌زده ترکیه در آستانه انتخابات پیش روی این کشور.

اروغان در ماه آوریل در تلاش برای جلب نظر عربستان به این کشور سفر کرد و دیداری رودررو با بن سلمان داشت و پرونده دادگاه خاشقچی را با وجود ادعاهایی که سالهای گذشته می‌کرد، به عربستان تحویل داد.

یک مقام ارشد ترک در این راستا گفت «انتظار می‌رود که دیدار بن سلمان از ترکیه سبب عادی‌سازی کامل و احیاء روابط به سطح پیش از بحران برسد». این مقام ترکیه اضافه کرد که دو کشور محدودیت‌های دوجانبه بر تجارت، پرواز و نمایش سریال‌های تلویزیونی را برداشته و پوشش رسانه‌ای منفی علیه یکدیگر را متوقف کرده‌اند.

این مقام گفت قرار است توافق‌های میان دو دولت در زمینه‌های انرژی، اقتصاد و امنیت امضاء شود و به علاوه، طرحی هم اکنون در حال بررسی است برای ورود سرمایه‌های سعودی به بازارهای ترکیه.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد ترکیه در مخمصه بدی گرفتار است و تورم از ۷۰ درصد گذشته است. حمایت مالی سعودی و ارز خارجی می‌تواند اردوغان را یاری کمک کند تا حمایت رأی دهندگان در انتخابات ۲۰۲۳ را جلب کند.

در این وضعیت، کمال قیلیچدارغلو رهبر اپوزیسیون اصلی ترکیه روز سه‌شنبه گفت «اردوغان فردی را در آغوش می‌گیرد که فرمان قتل [خاشقچی] را صادر کرده است».