برهان حشمتی
چرا الهام علی‌اف برای اجرای طرح کریدور زنگزور پافشاری می کند؟

۱۶ دی, ۱۴۰۱
چرا الهام علی‌اف برای اجرای طرح کریدور زنگزور پافشاری می کند؟

یک کارشناس مسائل قفقاز با بیان این که طرح “دالان طولانی ناتو” یا همان که باکو کریدور زنگزور نام گذاری کرده برای تحت محاصره قرار دادن ایران تعریف شده، گفت: باز شدن پای ناتو در منطقه قفقاز مزاحمت‌های امنیتی برای ایران دارد.

به گزارش ایران پژواک برهان حشمتی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود درباره اقدامات اخیر باکو و اظهارات علی اف برای تکمیل کریدور زنگزور اظهار داشت: در واقع باید به جای لفظ کریدور زنگزور که جمهوری آذربایجان نام گذاری کرده از لفظ”دالان طولانی ناتو” استفاده کرد که مطامع پشت این طرح و واقعیت مساله را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: آنچه باکو دائم به آن تاکید دارد به معنای این است که طراحان این طرح در پی دسیسه علیه مزیت های ایران در منطقه بوده و برای این نیز مصمم هستند، بنابراین صرفا خواست و اراده باکو مطرح نیست. این کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد: انگلیسی‌ها، صهیونیست ها و ترک ها و مراکز پان‌ترکسیم و ناتو به شدت این طرح را دنبال می‌کنند به ویژه این که ناتو در تلاش است اتصال سرزمینی به نواحی قفقاز و آسیای مرکزی داشته باشد. پافشاری علی اف هم نشان دهنده و مؤید این مساله است.

حشمتی ادامه داد: در نظر داشته باشیم همان طور که دشمنان ایران در این زمینه خیلی مصمم هستند، ایران هم باید در مقابله مصمم باشد. بنابراین تنها بحث ترانزیتی و حمل و نقل نیست که برخی در داخل کشور مطرح می کنند چه ضرورتی دارد ایران انرژی خود را برای ممانعت و جلوگیری از این طرح صرف کند. وی افزود: این طرح برای تحت محاصره قرار دادن ایران تعریف شده در نتیجه به همان اندازه که آن‌ها پافشاری برای اجرای این طرح ضد ایرانی دارند ما هم باید برای مقابله با آن تلاش کنیم.

این کارشناس مسائل قفقاز تاکید کرد: بازشدن پای ناتو در منطقه قفقاز، مزاحمت های امنیتی برای ایران دارد ضمن این که می خواهند ارتباط ایران با منطقه اوراسیا قطع شود، بنابراین باید از الان به فکر بود و اجازه نداد دشمن تحت عنوان دالان زنگزور این طرح را عملیاتی کند. وی درباره بسته شدن کریدور لاچین توسط باکو هم اظهار داشت: این مساله حرکتی بود که جمهوری آذربایجان تحت عنوان حمایت از محیط زیست در قره باغ کوهستانی انجام داده اما اهداف اقتصادی و ژئوپلیتیکی پشت این قضیه است. این کریدور محل رساندن غذا و دارو به مردم این منطقه و ارامنه قره باغ کوهستانی است. در واقع از آنجایی که یک شرکت انگلیسی با دولت آذربایجان قراردادی برای بهره برداری از معادن مس و طلا داشته بر این نظر بود تا در این مناطق هم به بهره برداری های خود ادامه دهد در نتیجه دولت باکو دست به چنین اقدامی زد.

حشمتی یادآور شد: افرادی که تحت عنوان حامیان محیط زیست در این منطقه حاضر شدند حتی دست به اقداماتی زدند که صدای متخصصان و فعالان محیط زیست در آمد، آن ها 44 کبوتر را به نشانه پیروزی در جنگ 44 روزه آن هم در شب به پرواز در آوردند که بسیاری از این پرنده ها از بین رفتند، همه این ها نشان می دهد آذربایجان از سر بی عقلی چنین اقداماتی را انجام می دهد.

وی در ادامه درباره این که رزمایش نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در ارمنستان برگزار می شود هم ابراز داشت: اگر شرایط منطقه غیر از این بود رزمایش می توانست عادی تلقی شود، اما براساس سیاست غلطی که جمهوری آذربایجان و ترکیه در این منطقه پیش می برند قفقاز به میدان رقابت نظامی تبدیل شده و می شود. برای مثال به خاطر اقدامات غلط جمهوری آذربایجان، ایران مجبور به برگزاری مانور در شمال غرب کشور شد تا به آن ها هشدار دهد اجازه نمی دهیم جمهوری آذربایجان به پایگاه منطقه برای رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: [حاکمان جمهوری آذربایجان] به جای این که رویکردشان را اصلاح کنند با مشارکت ترکیه و اسرائیل مانور برگزار کردند. متقابلا ارمنستان‌ هم از هند برای برگزاری مانور مشترک دعوت کرد. این کارشناس مسائل قفقاز خاطرنشان کرد: همه این تحولات نشان می دهد نظامی گری در منطقه شروع شده و هر روز دامنه اش گسترده می شود و این ها ناشی از رویکرد غلط علی اف با هدایت پان ترکیسم برای توسعه طلبی ارضی است.