گفتگوی انتخاب با درویش
پروژه سدسازی ترکیه؛ ۵۰ درصدی آب ورودی به ارس را کاهش می‌دهد

۱۶ دی, ۱۴۰۱
پروژه سدسازی ترکیه؛ ۵۰ درصدی آب ورودی به ارس را کاهش می‌دهد

یک فعال و کنشگر محیط زیست درخصوص تبعات پروژه داپ ترکیه بر ایران، بیان می‌کند که هدف ترکیه این است که بارگزاری‌ها را روی حوزه آبخیز ارس افزایش دهد که دارد چندین سد بزرگ را آنجا می‌سازد. ما بار‌ها نسبت به این ماجرا هشدار داده‌ایم که این مسئله می‌تواند بحران جدی را در دشت مغان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذبایجان غربی و دریای خزر ایجاد کند. در صورت رخ دادن این اتفاق، صدمات جدی به شمال غرب کشور و محدوده حوزه آبخیز ارس وارد می‌شود. همچنین ایران تنها قربانی این مسئله نخواهد بود بلکه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم از این ماجرا آسیب می‌بینند. همچنین این سدسازی‌ها و بارگزاری‌های بیشتری که دولت ترکیه دارد انجام می‌دهد، می‌تواند میزان ورودی آب به ایران را کمتر از ۵۰ درصد کاهش دهد.

محمد درویش در گفتگو با «انتخاب» درخصوص اثری که پروژه داپ ترکیه می‌تواند در بحران اقلیمی در شمال غرب ایران داشته باشد، گفت: «متاسفانه بعد از طرح گاپ که ترکیه روی دجله و فرات بیش از ۱۲۰ میلیارد متر مکعب مخزن زد، الان طرح دومش با نام داپ شروع شده و هدفش این است که بارگزاری‌ها را روی حوزه آبخیز ارس افزایش دهد که دارد چندین سد بزرگ را آنجا می‌سازد. مابار‌ها نسبت به این ماجرا هشدار داده‌ایم که این مسئله می‌تواند بحران جدی را در دشت مغان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذبایجان غربی و دریای خزر ایجاد کند.»

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: «امیدوارم وزارت خارجه با تکیه بر قوانین بین‌الملل و فشار بر دولت ترکیه، اجازه ندهد چنین اتفاقی رخ دهد. چراکه در صورت رخ دادن این اتفاق، صدمات جدی به شمال غرب کشور و محدوده حوزه آبخیز ارس وارد می‌شود. همچنین ایران تنها قربانی این مسئله نخواهد بود بلکه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم از این ماجرا آسیب می‌بینند.»

درویش در پاسخ به اینکه آیا تاکنون اقدامی از سوی وزیر امور خارجه و وزیر نیرو صورت گرفته است، گفت: «اگر هم اقدامی کرده‌اند، رسانه‌ای نشده است. یعنی ما نمی‌دانیم که وزیر نیرو یا وزیر خارجه ما با همتایان خود در ترکیه درخصوص آب‌های مشترک صحبتی داشته‌اند یا خیر. من در این خصوص خبری ندیده‌ام.»

این کنشگر محیط زیست درباره گزارش توسعه پایدار اتاق ایران که بر اساس آن اعلام شده بود که تکمیل پروژه داپ، سهم ایران از منابع آبی در حوضه آبریز ارس را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، عنوان کرد: «ترکیه دارد حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب مخزن می‌زند و این می‌تواند آورد طبیعی ارس را که وارد ایران می‌شد را به شدت کاهش دهد. رقم ۲۵ تا ۳۰ درصد که اتاق ایران اعلام کرده، رقم خوش بینانه‌ای است. این رقم می‌تواند بیش از ۵۰ درصد هم شود. در واقع با توجه به اینکه تغییر اقلیم را هم داریم، میانگین ریزش‌های آسمانی و میزان برف در منطقه دارد کم می‌شود و به صورت طبیعی هم آورد رودخانه ارس دارد کاهش پیدا می‌کند، این سدسازی‌ها و بارگزاری‌های بیشتری که دولت ترکیه دارد انجام می‌دهد، می‌تواند میزان ورودی آب به ایران را کمتر از ۵۰ دصد کاهش دهد.»