خبرگزاری های دولت ترکیه با چه هدفی به پنهان کردن نقش ضارب اوبالی کمک کرده اند؟
فیک نیوز آناتولی و تی آر تی فارسی در خصوص حمله به عضو سابق «حزب توده»

۹ خرداد, ۱۴۰۲
فیک نیوز آناتولی و تی آر تی فارسی در خصوص حمله به عضو سابق «حزب توده»

نسخه های فارسی خبرگزاری آناتولی و تی آر تی که بخشی از رسانه دولت ترکیه است، در کنار دهها خبر دروغ، تحلیل غیرعلمی و گزارش های بی پایه علیه ایران، اخبار رسمی را نیز تحریف می‌کند. در جهان امروز اعتبار رسانه عامل مهمی در اعتماد خوانندگان است و رسانه های حرفه ای تلاش می‌کنند از انتشار اخبار دروغ، غیر مستند و بی پایه خودداری کنند و در صورت چنین رخدادی، حتما عذرخواهی کرده و اخبار دروغ را حذف کنند. اما گویا سایت دولتی تی.آر.تی و آناتولی از این قاعده بی خبر اند و سردبیران آن تصور میکنند که خبرنویسی نیز مانند تاریخ نویسی جعلی ایدئولوژیک میدانی فراخ برای بیان دروغ‌ها و آرزوها است.

یکی از آخرین دروغ‌های منتشر شده از سوی ارگان رسانه دولتی ترکیه، در خصوص ضرب و شتم عضو سابق «حزب توده» به نام احمد اوبالی است. اوبالی، که یکشنبه گذشته از سوی پسرش دنیز به قصد مرگ مورد حمله قرار گرفته بود به بیمارستانی منتقل و پسرش نیز ساعاتی پس از متواری شدن دستگیر شده بود بدون اینکه به گزارش پلیس سن خوزه آسیبی دیده باشد و یا کمک های پزشکی نیاز داشته باشد. پلیس سن خوزه در این خصوص بخشی از گزارش خود را در اختیار رسانه ها گذاشت که قبلا از سوی وب سایت آذریها منتشر شده است. بر اساس این گزارش دنیز اوبالی سعی کرده است که در اتاق هتل، گردن پدرش را بشکند و یا او را خفه کند و احمد نیز در گفتگوی کوتاه با پلیس همین موضوع را تائید کرده است (اینجا کلیک کنید)

اما خبرسازی جعلی رسانه های دولت ترکیه در این باره شایان توجه است. این رسانه ها در گزارش غیرحرفه ای خود پیرامون حمله فرزند به عضو سابق حزب توده که در سال 1359 از ایران متواری شده بود، نوشته اند که «اوبالی و پسرش از سوی شش نفر ناشناس در هتلی در کالیفرنیا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند»! و در ابتدا و انتهای خبر با استفاده از عبارت های سیاسی، تلاش کرده اند این حمله را سیاسی جلوه داده و در نهایت متوجه ایران و یا فرد دیگری کنند. حتی خبرگزاری آناتولی پا را فراتر گذاشته و صراحتا از عنوان «ترور» برای واقعه ای که پلیس آمریکا رسما « خشونت خانوادگی» نام نهاده، در متن خبر استفاده کرده است.

خبرگزاری آناتولی پا را فراتر گذاشته و صراحتا از عنوان «ترور» برای واقعه ای که پلیس آمریکا رسما « خشونت خانوادگی» نام نهاده، در متن خبر استفاده کرده! این خبرگزاریها از کجا و با تکیه به کدام منبع از حادثه ای در ایالت کالیفرنیا، با این جزئیات مطلع شده اند؟ آنها چطور توانسته است تعداد مهاجمین را آن هم داخل اتاق هتل بشمارد و نمره دقیق آنها را اعلام کند؟و از کجا فهمیده اند دنیز اوبالی هم بستری شده و چرا این همه دروغ گفته بافته اند؟

باید پرسید این دو خبرگزاری از کجا و با تکیه به کدام منبع از حادثه ای در ایالت کالیفرنیا، با این جزئیات مطلع شده اند؟ آنها چطور توانسته است تعداد مهاجمین را آن هم داخل اتاق هتل بشمارد و نمره دقیق آنها را اعلام کند؟ چگونه و با تکیه بر چه منبع یا شاهد یا سندی متوجه شده اند که پسر اوبالی نیز در بیمارستان بستری شده در حالی که تصویری از او منتشر نشده و نیز نامبرده نه تنها صحیح و سالم در بیرون حضور داشت بلکه عامل اصلی حمله به پدرش نیز در واقع خود او بود نه آن شش نفر خیالی.

امکان دارد که این اطلاعات نادرست از سوی یکی از نزدیکان اوبالی برای مثال نمایندگان متجاسرین ِگوناز نشر داده شده باشد. در این صورت باید پرسید آنها چه منافعی در پنهان کردن نقش ضارب سرکرده خود و تبدیل کردن دنیز اوبالی به قربانی جنایت داشته اند؟ آیا این افراد هم در طراحی قتل اوبالی به دست پسرش سهمی ایفاءکرده اند که این همه در پنهان سازی حقیقت مشتاق بوده اند؟

 

این دو خبرگزاری دولتی و رسمی که در دو روز اول حادثه، دروغ هایی منتشر کرده و قاتل بالقوه وی را در تخت بیمارستان جا زده اند، در واقع از افشاء شدن حقیقت جلوگیری کرده اند و احتمالا قصد داشته اند با انتشار اخبار دروغ به فرار متهم کمکی کرده باشند که این کار به معنی دست داشتن در جرم و جنایت است. این افراد ساده دل تصوّر کرده اند که عقل پلیس امریکا هم در محدوده عقل مردم باکو است که هر چه در کتابها و رسانه های حکومتی نوشته باشد، باور کنند و به دنبال کسی به جز عامل اصلی بگردند! به هر حال این اقدام آنها در نوع خود کمک به فرار ضارب و احتمالا قاتل است. در گزارش یکی از وب سایت های امریکایی آمده است که ضربات وارد شده به اوبالی میتواند موجب فلج شدن او تا آخر عمر شود. مشخص نیست که این حادثه موجب مرگ اوبالی نیز نشود. حال پرسش این است که هدف خبرگزاری های رسمی دولت ترکیه از پنهان کردن حقیقت، داستان سازی در مورد شش نفر ضارب و فراری دادن دنیز اوبالی چه بوده است؟ نکته اینجا است که پس از روشن شدن اصل مسئله و اعلامیه رسمی پلیس امریکا به یکی از رسانه های این کشور، این خبرگزاری های از انتشار اصل واقعه نیز خودداری کرده اند و هیچ خبری در مورد نقش دنیز اوبالی منتشر نساخته اند که این موضوع، نشان میدهد که آناتولی و تی آر تی در اصل به دنبال خبر نبوده اند بلکه به دنبال خبرسازی جانبدارانه بوده اند.