اظهار نگرانی جوزف بورل در خصوص تنش نظامی بین باکو و ارمنستان
آیا زمان اجرای عملیات نظامی دالان زنگزور فرارسیده است؟

۲۵ بهمن, ۱۴۰۲
آیا زمان اجرای عملیات نظامی دالان زنگزور فرارسیده است؟

جوزف بورل در خصوص تجاوز اخیر جمهوری باکو به ارمنستان اعلام کرد: « واکنش آذربایجان متناسب و همتراز نیست.» بورل در راستای نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان ابتدا ضمن اشاره به پیام 12 فوریه وزارت دفاع باکو مبنی بر زخمی شدن یک نظامی در نتیجه تیر اندازی نیروهای مسلح ارمنستان، تاکید کرد که پاسخ باکو متناسب و هم تراز نبوده است. در این حمله متقابل نظامیان باکو به نیروهای ارمنی به بهانه تیراندازی از سوی ارمنستان که گویا به زخمی شدن یک تن انجامیده بود، باکو نیز به مرز ارمنستان حملاتی را صورت داد که موجب کشته شده سه نظامی شده است.

به گفتۀ بورل: « اقدامات اخیر آذربایجان بار دیگر ضرورت و فوریت ایجاد فاصله بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان را تایید می‌کند. این امری است که اتحادیه اروپا مدت هاست خواستار آن بوده است.من مجدداً بر تعهد کامل و تمام اتحادیه اروپا در راستای حمایت از صلح پایدار مبتنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت، نقض ناپذیری مرزها و تمامیت ارضی تاکید می کند».

این همین حین برخی از کارشناسان سیاسی باکو اظهار داشته اند که علی اف پس از ادای سوگند ریاست جمهوری، به مرز ایران و ارمنستان حمله خواهد کرد. برخی دیگر از شایعات از حمله باکو در بهار آینده مصادف با فروردین ماه در ایران خبر می‌دهند. گروهی دیگر معتقدند که حملات اخیر در واقع یک تست حساسیت برای کشورهایی مانند ایران و فرانسه است.