با حضور بوریس تالشنسکی جانشین مرحوم ژنرال اکرم همت‌زاده رییس جمهور تالشستان شمالی
همایش «تالش در آینه فرهنگ و تاریخ ایران» برگزار شد

۲۲ اسفند, ۱۴۰۲
همایش «تالش در آینه فرهنگ و تاریخ ایران» برگزار شد

ایرنا: همایش «تالش در آینه فرهنگ و تاریخ ایران» عصر یکشنبه ۲۰ اسفند ماه در سالن همایش‌های نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی رشت با حضور چهره‌هایی از دیاسپوریای تالش در اروپا از جمله بوریس تالشنسکی جانشین مرحوم ژنرال اکرم همت‌زاده رییس جمهور تالشستان شمالی برگزار شد.

این همایش که با نوروزی خوانی تالشی آغاز و با سخنرانی چهره‌هایی همچون احمد کاظمی استاد حقوق بین الملل، ابوالفضل بهشتی عضو هیات مدیره خانه مردم اتحادیه اروپا و محمد رضایتی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی و نیز اجرای موسیقی و شعر خوانی ادامه یافت، با استقبال گسترده مردم و فرهیختگان گیلان رو به رو شد.

بوریس تالشنسکی از حضور در این گردهمایی سیاسی فرهنگی ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران سرزمین تاریخی تالشان است من در وطن تاریخی و سرزمین مادری‌ام هستم و احساس رودی را دارم که به دریا پیوسته است. وی در میان تشویق حاضران افزود: ما با یک جگر نفس می‌کشیم و این جگر نمی‌تواند تکه پاره شود. همچنین احمد کاظمی درباره نقش هر قوم در صیانت و پاسداری از فرهنگی ملی گفت: همواره جدا شدن‌ها خسارت بار بوده است.

وی تاکید کرد: تاریخ هزاران ساله مشترک، حقوق مشترک ایجاد می‌کند و بسیار طبیعی است که براساس این حقوق، برادر نگران برادر باشد و تالشان عزیز ایران حق دارند که نگران برادران و خواهران خود در تالشستان شمالی باشند و این عین حقوق بشر است.

یاسر کرمزاده استاد گویش‌های ایرانی دانشگاه دولتی ایروان و دبیر این همایش نیز اظهار داشت: برگزاری این رویدادها که شتاب چشمگیری گرفته تنها جنبه فرهنگی ندارد و باتوجه به تحرکات منطقه‌ای دشمنان ایران از زوایای سیاسی نیز برخوردار است.

وی تاکید کرد: همگرایی منطقه‌ای اقوام ایرانی نسبت به وطن تاریخی خود افزایش یافته و می‌توان گفت هژمونی ایران درحال زنده شدن است. بنابراین برگزاری چنین همایش‌هایی بیش از آنکه دولتی باشد پایگاه مردمی دارد.
کرمزاده افزود: پیش از این ارمنستان، روسیه و کشورهای دیگری سعی می‌کردند تالش‌ها را دور هم جمع کنند و به مشکلات‌شان برسند اما حالا چشم امید همه آنها به ایران است و ایران هم باید در حق همه فرزندان جدا افتاده خود پدری کند.

ابوالفضل بهشتی عضو هیات مدیره خانه مردم اتحادیه اروپا نیز به پرونده‌های حقوق بشری اشاره کرد که در راستای حمایت از شیعیان مظلوم تالش جمهوری آذربایجان در اروپا به جریان افتاده است.
این همایش درحالی برگزار شد که هفته پیش نیز تالش‌های گیلان روز زبان مادری را در شهرستان تالش جشن گرفتند.

https://irna.ir/xjQ2zQ