آمریکا در صدد برهم زدن مذاکرات صلح قرباغ است

۶ شهریور, ۱۳۹۵
آمریکا در صدد برهم زدن مذاکرات صلح قرباغ  است

روزنامه «ینی مساوات» با طرح این سوال که «چرا طرح پوتین برای حل مساله قره باغ ، واشنگتن را ناراحت می کند؟»، نوشت : « ماتیو برایزا، رییس پیشین آمریکایی گروه مینسک، جزییات مذاکراتی را که در آن حضور ندارد، از کجا به دست آورده است؟ و چرا در شرایط کنونی آن را فاش کرده است؟  دو ماه از زمان آخرین دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و روسیه در سن پترزبورگ می گذرد. اما،  این فرصت برای پیشرفت مذاکرات قره باغ هم که پس از درگیری های ماه آوریل ایجاد شده بود نیز به سرانجام نخواهد رسید.»

ینی مساوات با اشاره به اینکه  منابع معتبر جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه ، وجود طرح صلحی بنام « طرح کازان ، طرح لاوروف یا طرح پوتین» را تایید کرده بودند، نوشت : « براساس همین طرح، قرار است پنج یا هفت ناحیه جمهوری آذربایجان آزاد شود و در مقابل آن، محاصره ارمنستان و قره باغ کوهستانی از میان برداشته شود، به قره باغ کوهستانی، وضعیت حقوقی بینابینی اعطاء شود، آواران به خانه هایشان بازگردند ، منطقه بحران غیرنظامی شود و برای تامین امنیت، نیروهای صلح بانی بین المللی در منطقه مستقر شوند و در نهایت، وضعیت حقوقی قره باغ مشخص شود. »

ینی مساوات افزوده است : « اما، به موازات بروز این شواهد امیدوارکننده در ابتکار روسیه برای حل مساله قره باغ،  در ایروان نیروهای مخالف مسلح یک ساختمان متعلق به پلیس ارمنستان را تصرف کردند و با زبان زور با حاکمیت سرکیستان سخن گفتند و مطالباتی را مطرح کردند که در میان این مطالبات، خودداری از هرگونه سازش بر سر اراضی در حل مساله قره باغ بود. جالب است که در همان زمان، تمامی نیروها و رسانه ها و مخالفان غربگرا در ارمنستان،  از این تندروها حمایت کردند.  آمریکا و سفارت این کشور در ایروان و  اتحادیه اروپا نیز  با صدور بیانیه هایی از دولت ارمنستان خواستند که  از هرگونه اقدام شدید علیه این نیروهای تندرو پرهیز کند.   اما، مسکو از اول تا آخر  از رژیم سرکیسیان حمایت کرد و نهایتا پوتین در دیدار با سرکیسیان در دهم آگوست در مسکو ، بر این حمایت تاکید کرد.  در واقع،  واقعه تسخیر پاسگاه پلیس در ایروان،  نتیجه درگیری پشت پرده آمریکا با روسیه در خصوص مساله قره باغ بود.  زیرا، واشنگتن برغم موضع اعلامی اش مبنی بر استقبال از  فعالیت مسکو در حل مساله قره باغ،  در واقع به هیچ وجه از آن راضی نیست.  به نحوی که اخیرا،  مقاله ماتیو برایزا، رییس آمریکایی پیشین گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که روزی در مذاکرات قره باغ شرکت داشت،  در سایت شورای آتلانتیک منتشر شد. برایزا حتی به آمریکا هشدار داد که اگر طرح پوتین درباره قره باغ تحقق یابد، استراتژی آمریکا  برای مواجهه با کرملین در قفقاز جنوبی شکست خواهد خورد.   »

ینی مساوات افزوده است : « برایزا در این مقاله فاش کرد که پوتین در نشست سن پترزبورگ ، پیشنهاد حل تدریجی مناقشه قره باغ را مطرح کرده است. به این معنا که ابتدا ارمنستان دو ناحیه اطراف قره باغ را به جمهوری آذربایجان بازگرداند و در مقابل آن، جمهوری آذربایجان نیز مناسبات اقتصادی با ارمنستان را برقرار کند و حل سایر مسایل برای بعد باقی بماند.  برایزا افزوده است که الهام علی اف و سرکیسیان از این پیشنهاد استقبال کرده اند، اما بطور رسمی آن را نپذیرفته اند. زیرا، تصمیم گیری برای هرگونه سازش، مستلزم برخی مخاطرات سیاسی است و  احتمالا حمله یک گروه ارامنه تندرو به پاسگاه پلیس در ایروان و تصرف آن و قتل یک نیروی پلیس ارمنستان نیز در همین ارتباط بوده است.»

ینی مساوات افزوده است : «‌مشخص است که چه کسی حامی این تحولات بوده است.  در واقع، آمریکا از  باقی ماندن کنترل مذاکرات صلح قره باغ در اختیار روسیه رضایت ندارد.  اتفاقی نیست که برایزا در پایان مقاله خود، دولت آمریکا را به فعال تر عمل کردن در مساله قره باغ، فراخوانده است.»

ینی مساوات افزوده است : « انتشار این مقاله رییس پیشین آمریکایی در شرایط کنونی نیز تصادفی نیست. ماتیو برایزا، اطلاعات مربوط به طرح پوتین را از کجا به دست آورده است؟ آیا واقعا پوتین پیشنهاد بازگرداندن دو ناحیه اطراف قره باغ را مطرح کرده است؟ قطعا این اطلاعات را شرکت کنندگان در نشست سن پترزبورگ در اختیار دارند.  آنچه روشن است اینکه مساله قره باغ  گروگان دو قدرت بزرگ است و این بار، مذاکرات را  نه روسیه، بلکه آمریکا برهم زده است.»