نشان دولتی «شهرت» برای رهبری یهودیان کوهستانی

۶ شهریور, ۱۳۹۵
نشان دولتی «شهرت» برای رهبری یهودیان کوهستانی

الهام علی اف، رییس جمهوری باکو به میلیخ یئودایوف، رهبر جمعیت یهودیان کوهستانی این کشور بخاطر تقویت پایه های تساهل دینی و چندفرهنگ گرایی در باکو، نشان دولتی «شهرت» اعطاء کرد.

به گزارش آذریها، به نقل از پایگاه اینترنتی کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری باکو، مبارز قربانلی، رییس این کمیته در مراسم ویژه اعطای نشان دولتی به رهبر جمعیت یهودیان کوهستانی این کشور گفت : « ادیان مختلف قرن هاست که در آذربایجان (جمهوری آذربایجان) بطور آزاد و با تفاهم متقابل فعالیت می کنند. کلیساهای پروواسلاو و کاتولیک، کنیسه ها ، معبد آتشگاه ، همگی جزئی از میراث فرهنگی آذربایجان (جمهوری آذربایجان) است. »

مبارز قربانلی درباره تاریخ سکونت یهودی ها در قفقاز سخن گفت و افزود : « دولت به تمامی گروه های دینی و از جمله جمعیت های دینی غیرمسلمان بطور دائمی کمک مالی می کند. سنت تساهل دینی از قرن ها پیش در آذربایجان  وجود داشته است و امروز نیز ادامه دارد و میان ادیان و مذاهب مختلف، دوستی متقابل حفظ شده است. »

میلیخ یئودایوف، رهبر جمعیت یهودیان کوهستانی نیز با تشکر بخاطر اعطای نشان دولتی به وی گفت : « دائما برای تقویت دولت آذربایجان (جمهوری آذربایجان ) خدمت کرده ام.  آذربایجان (جمهوری آذربایجان) نماد تساهل است و در اینجا با نمایندگان تمامی ادیان ، رفتاری مساوی می شود. آذربایجان ( جمهوری آذربایجان) با الگوی مثبت خود، امکان همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و یهودیان و مسیحیان در شرایط صلح و احترام متقابل را به اثبات می رساند.  »

رهبر جمعیت یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان افزود : « سکونت یهودی ها در آذربایجان، تاریخی بیش از دو هزار سال دارد. همواره در این کشور ، با یهودی ها خوب رفتار شده است و این مناسبات امروز نیز ادامه دارد. نمایندگان جمعیت یهودی نیز همانند سایر ادیان، آیین های دینی و عادات و سنن خود را آزادانه اجرا می کنند. »

حاج سلمان موسی اف، معاون اداره مسلمانان قفقاز نیز پیام تبریک الله شکور پاشازاده، رییس این اداره را ابلاغ و تاکید کرد مناسبات میان دین و دولت در  جمهوری باکو در سطحی عالی قرار دارد.